1

UNIZO dringt opnieuw aan op verbod gratis retour: slecht nieuws voor pakjespunten?

E-commerce 4 reacties 20 oktober 2022

Zelfstandigenorganisatie UNIZO heeft opnieuw gepleit voor een totaalverbod op het systeem van gratis retours. Voor dagbladhandelaars met een inleverpunt kan zo’n herziening van het herroepingsrecht een rem zetten op de inkomsten uit de verwerking van pakjes.

De oproep van UNIZO komt er naar aanleiding van de intentie van minister van post Petra De Sutter (Groen) om het aantal retourzendingen te doen dalen. De Sutter wil inzetten op augmented en virtual reality om de overvloed aan teruggestuurde modeartikelen in te perken. Virtual try on-technologie om kledij via de smartphone(camera) en niet langer fysiek te moeten passen: daar ijvert minister De Sutter meer concreet voor.

UNIZO reageerde prompt door het idee te omschrijven als een stap in de goede richting om de nefaste ecologische en economische gevolgen van de retourzendingen tegen te gaan. Volgens UNIZO is dat echter lang niet genoeg en vooral nuttig als aanvullend initiatief. “Het kernprobleem is en blijft het recht op gratis retour”, stelt gedelegeerd bestuurder Danny Van Assche. Retourzendingen betalend maken is naar zijn mening de enige echte oplossing.

Verbod op gratis retour

UNIZO dringt er al jaren op aan om gratis retourzendingen nationaal en Europees te verbieden en de stortvloed aan online bestellingen zo aan banden te leggen. De organisatie wijst daarbij niet alleen op de kwalijke gevolgen van het huidige herroepingsrecht voor het milieu, maar denkt ook aan de webshops van de lokale retailers. Door minder retourzendingen te moeten verwerken en er bovendien een toeslag voor te ontvangen, wordt hun concurrentiepositie in een markt met enkele kolossale e-commercespelers gevoelig versterkt. Van Assche gaf eerder al aan dat het net die grote bedrijven zijn die “de mensen hun kop hebben zot gemaakt” op vlak van (overdadig) bestellen en retourneren.

Inkomstendaling dagbladhandelaars

Alleen zou een uitvoering van dit standpunt niet voor álle lokale handelaars goed nieuws betekenen. De verschillende pakjesdiensten vergoeden de dagbladhandels namelijk zowel voor de behandeling van pick-up-pakjes als voor de verwerking van retourzendingen. Krantenwinkels die als inleverpunt werken, zouden het volume retours zien dalen door een herziening van het herroepingsrecht en bijgevolg ook de vergoedingen die ze ervoor krijgen.

4 reacties
nieuwste oudste meest gestemd
arts peter

het te rug sturen zonder kost heb ik nooit begrepen en zelfs 2€ in geen kost . men zou de werkelijke kost moeten aanrekenen van retour dan zou je het verschil merken niet alleen in koop gedrag maar ook in de wantoestanden van de koeriers bedrijven . in het hele online gebeuren is er maar 1 winnaar en dat zijn enkele grote spelers die nu zelfs onder de prijs willen verkopen ‘dus met verlies’ om enkele of vele anderen volledig onderuit te halen . men spreekt nu dat er bij grotere spelers in ons land een netto winst rond de… Lees verder »

Van loo yves

Veel verschil zal het niet maken maar alle retours zouden betalend moeten zijn want ik stel hier vast dat er bepaalde klanten iets laten leveren en dan binnen de retourstermijn retour doen zogezegd te klein etc. terwijl dat men het aandoet om naar een feest, begrafenis etc. te gaan. In het begin viel het mij niet op maar het voornoemde is al een paar jaar bezig nu valt het op.
Hier onlangs een rouwkostuum retour binnengebracht waar een rouwbeeldje nog in zat waar de verpakking niet goed bevestigd was, binnen de retourtermijn retour gestuurd.

Deronge Ann

Ik denk niet dat het veel verschil gaat maken. Naar de winkel rijden kost ook veel geld tegenwoordig. En de mensen houden van hun gemak . Trouwens bij Veepee is nog steeds 2 euro terugzendingskost op en toch wordt er nog genoeg bij gekocht.
Ik vind het meer dan normaal dat de mensen moeten betalen om het te laten leveren en om terug te sturen

Roger

Vroeger was Vente- exclusief ook 2 euro betalende terugzending en dat deed de terugzendingen bij dat bedrijf toch niet dalen. Dus of wij als pakjespunt minder te verwerken krijgen betwijfel ik. De mensen zijn gemakzuchtig en betalen daar nog wel 2 euro voor. Als er dan van die 2 euro nog iets extra zou zijn voor ons zou betalende terugzending misschien zelfs rendabeler kunnen worden voor ons.

Disclaimer Reacties

Als sectororganisatie vinden wij het belangrijk om te luisteren naar de meningen van onze lezers. Daarom is het mogelijk om op de artikels op onze website te reageren. Persradar verzoekt haar lezers dit op een volwassen en beleefde manier te doen. Beledigingen, persoonlijke aanvallen, het spammen van de commentaren, illegale informatie (bv. inbreuken op het auteursrecht of andere wettelijke bepalingen) en commerciële informatie zijn niet toegestaan. Persradar en de redactie van Radar eigenen zich daarom het recht toe om dergelijke reacties te verwijderen wanneer zij dit nodig achten.

Verder gaan wij uit van de goede intenties van de Radar-lezer. Commentaren worden niet voor publicatie goedgekeurd. Radar wijst alle verantwoordelijkheid af voor wat in de commentaren verschijnt en hoeft qua visie, waarden en mening niet noodzakelijk akkoord te gaan met wat in deze commentaren verschijnt.