1

Nieuws op maat van de krantenwinkel

Financieel

6 op de 10 winkeliers missen dit jaar minstens 1.500 euro door vaste marge Mediahuis19 januari 2021

Door de prijsopslag van de Mediahuis-kranten (+ 0,20 euro) misloopt 6 op de 10 winkels een winst van 1.500 euro of meer. Dat blijkt uit een bevraging van Radar. Daarin polsten we via een rekenmodule naar het bedrag dat winkeliers dit jaar bijkomend hadden verdiend indien Mediahuis nog steeds de procentuele marge van 25% had gehanteerd.

Financieel

“3.000 euro minder winst? Daar schrok ik van.”19 januari 2021

Onze enquête naar de impact van de margepolitiek van Mediahuis bevat enkele hoog- en laagvliegers. We klopten aan bij een krantenwinkel die dit jaar veel winst mist door de vaste marge en een collega bij wie het inkomstenverlies laag blijft.

De krantenwinkel

Wie is krantenwinkel en wie niet?14 januari 2021

De NACE-code waaronder uw dagbladhandel geregistreerd staat in de Kruispuntbank van Ondernemingen is aan herziening toe. De Hoge Raad voor de Zelfstandigen en de KMO gaat daarom op zoek naar problemen met de bestaande codes. VFP zoekt uit hoe tevreden dagbladhandels zijn met hun code (of codes).

Pers

“Uitgevers, kijk in de spiegel”12 januari 2021

Dat de prijsverhoging van Mediahuis de dagbladhandelaars niets oplevert, lokt heel wat reacties uit. Zo trok ook de commentaar van oud-VFP-voorzitter Eric Tommelein onze aandacht. Hij plaatst de margepolitiek van Mediahuis in een historisch perspectief.

Financieel

Rekenmodule: bereken hoeveel u verliest door de prijsstijging van Mediahuis8 januari 2021

Op 1 januari voerde Mediahuis een prijsverhoging door voor zijn krantentitels. Tijdens de week kosten die voortaan 2,7 euro in plaats van 2,5 euro in het weekend 3,8 euro in plaats van 3,6 euro (bij De Standaard: 4,7 euro in plaats van 4,5 euro). Omdat Mediahuis in 2018 overstapte van een procentuele marge van 25% […]

Pers

“Mediahuis geeft losse verkoop op”8 januari 2021

Aan de prijsverhoging van De Standaard, Het Nieuwsblad, Gazet van Antwerpen en Het Belang van Limburg verdient de persverkoper niets. Radar polste naar reacties bij de dagbladhandelaars en leerde dat de uitgever met de vaste marge allesbehalve vrienden heeft gemaakt.

Financieel

Prijsverhoging Mediahuis reduceert krantenmarge tot 18,52%8 januari 2021

Op 1 januari zijn de vier krantentitels van Mediahuis 0,20 euro duurder geworden. Door de overstap naar een vaste marge, een beslissing van Mediahuis uit 2018, geniet u als winkelier echter niet mee van die prijsstijging. Procentueel valt de marge op de Mediahuis-titels op weekdagen terug tot 18,52%.

Financieel

Rekenmodule: bereken de kostenstijging van elektronisch betalen in uw winkel11 december 2020

Dankzij een handige module kan u voortaan makkelijk uitrekenen wat de toename van het aantal elektronische betalingen in uw winkel u kan kosten. We merken dat  winkeliers zich sinds de uitbraak van de coronacrisis in stijgende mate zorgen maken over de aanzwellende transactiekosten. In de nieuwste editie van ons magazine Radar magazine vindt u niet […]

Pers

Bpost neemt gas terug: “Niet zeker dat we kranten in postkantoor zullen verkopen”10 december 2020

Bpost CEO Jean-Paul Van Avermaet liet verstaan dat postkantoren op termijn ook pers willen verkopen, maar inmiddels neemt bpost gas terug. Het postbedrijf laat weten dat het helemaal nog niet zeker is met welke producten het zijn postkantoren wil diversifiëren. “Het gaat ons enkel om dienstverlening, niet om concurrentie met bestaande winkels”, klinkt het.

1 2 3 13