Eind juni organiseerde Radar een webinar over mystery shopping, in samenwerking met de FOD Volksgezondheid en de Nationale Loterij. Dat leverde heel wat nuttige info op over deze incognito controles op de verkoop aan minderjarigen. We bespreken vier opvallende vaststellingen. Het volledige webinar is nog tot 31 juli opnieuw te bekijken.
Elke dag sta je in je winkel, voor dag en dauw. Je klopt lange uren, helpt klanten en hoopt dat de dag netjes volgens plan verloopt. Geen foute of laattijdige leveringen, geen werken in de straat, geen onverwachte controles. Maar wat als… iemand langskomt om incognito te controleren of jij alcohol, rookwaren of kansspelen aan […]
Krantenwinkels en andere verkooppunten die alcoholhoudende dranken of rookwaren aanbieden, hebben tot eind oktober de tijd om de nieuwe vergunning ‘Handelaar Alcohol en Tabak’ aan te vragen. Die vervangt de drie vergunningen die tot voor kort voor deze productcategorieën bestonden.
Sinds 1 januari 2025 zijn nieuwe Belgische NACE-BEL-codes van kracht. Alle actieve ondernemingen in de Kruispuntbank van Ondernemingen (KBO) die een NACE-BEL-code versie 2008 hebben, worden geconverteerd naar een NACE-BEL-code versie 2025. Dagbladhandels krijgen in die nieuwe nomenclatuur hun eigen code.
Zelfstandige dagbladhandelaars kunnen voor de kalenderjaren 2024, 2025 en 2026 hun transportkosten voor kranten en magazines voor 180% fiscaal aftrekken. Dat werd vorig jaar beslist en is intussen bevestigd. Maak er dus zeker gebruik van.
Hoogstens een krantenwinkel op de drie houdt aan het einde van het boekjaar voldoende over om goed zijn brood te verdienen. Dat blijkt uit een analyse die Radar uitvoerde op cijfers van Trends Business Information. Die vaststelling leidt tot een steeds hoger aantal stopzettingen en een beperkte groep van goed presterende winkels.
Op een zevental kilometer van Roeselare ligt het charmante dorpje Ardooie. Toen de laatste krantenwinkel van het dorp het voor bekeken hield, besloot Stefaan Cotteny de leegte op te vullen. Hij opende ’t Krantje en met succes. Als enige perszaak boekt hij goede resultaten met een traditioneel aanbod aangevuld met onder andere sterke drank en geschenken.