1

AMP: “Omarmen we doorleveringen? Neen, maar het zorgt wel voor zuurstof in de markt.”

Pers 1 reacties 28 mei 2020

Enkele jaren geleden begon De Persgroep Publishing met het opzetten van een systeem van doorleveringen. Persverkopers verdelen daarbij de titels van het bedrijf aan honderden bijkomende verkooppunten. Wat vindt ‘reguliere’ distributeur AMP eigenlijk van deze constructie? Commercieel directeur Tom Vermeirsch legt uit.

Met “gemengde gevoelens”. Zo omschrijft Tom Vermeirsch hoe hij tegen het systeem van de doorleveringen aankijkt. Krantenwinkels leveren daarbij kranten en magazines door aan verkooppunten die normaliter geen persproducten in hun aanbod hebben, denk aan bakkers, rusthuizen en broodjeszaken. In ruil krijgen ze daarvoor een commissie van tien procent op de verkoop. Dat is natuurlijk een dubbelzinnige situatie: DPG Media is een klant van AMP, maar met de doorleveringen schieten ze ook wel een beetje onder de duiven van het bedrijf.

 

Niet meer occasioneel

“Het systeem van de doorleveringen is niet uitgevonden door DPG Media en bestaat ook al wel even”, zegt Vermeirsch. “Maar het is wel zo dat ik het gevoel heb dat DPG dit meer en meer aan het commercialiseren is en er een, voor hen, duurzaam model van wil maken. Vroeger was het iets occasioneel, nu is het bijna normaal geworden. Natuurlijk zie ik liever ‘normale’ zendingen gebeuren, maar gaan wij hier nu tegen optreden? Nee, dat ook niet.”

Extra omzet

Dat Vermeirsch het systeem van de doorleveringen wil tolereren, heeft een eenvoudige reden: het helpt de krantenwinkels aan extra omzet. En dat is in se ook goed voor AMP. “Ik begrijp absoluut dat het systeem van de doorleveringen de omzet van de krantenwinkels opkrikt en dat het hen helpt te overleven. Ik ben er ook van overtuigd dat heel veel krantenwinkels de handdoek in de ring zouden gooien als dit systeem niet zou bestaan. Wat dat betreft, is het dus ook wel iets dat goed is voor ons, omdat het helpt om de “papieren” markt in leven te houden.”

Distributeur DPG Media?

Vermeirsch wijst wel op de pluriforme mediamarkt die door dit soort systemen in het gedrang kan komen: de doorleveringen van DPG Media omvatten natuurlijk enkel de titels van de uitgever zelf. Dat het voor DPG Media een proef is om eventueel zelf aan distributie te gaan doen, vreest hij dan weer niet. “Ik sluit niks uit en ik weet dat ze er in Nederland al mee bezig zijn, dus als het moet, kunnen ze het wel. Maar commercieel gezien lijkt mij dat toch niet zo geweldig verstandig. De markt krimpt elk jaar met tien procent. Gemiddeld doet ongeveer een krantenwinkel per dag de boeken toe, een geweldige groeimarkt kan je dit dus niet bepaald noemen. Je ziet het ook in de strategieën die de uitgevers tegenwoordig hanteren: er wordt enorm ingezet op abonnementen en natuurlijk ook op digitale edities.”

De Playboy doet het digitaal

Het is vooral de omslag naar digitale distributie die een grote driver wordt de komende jaren, meent Vermeirsch en die omslag is onmiskenbaar ingezet. “Onlangs werd nog bekend dat zelfs een blad als Playboy alleen nog digitaal verschijnt. Er zijn vandaag al kranten, ook in België, waarvan de volumes flirten met de kritische grens. Het moment is echt niet zo ver meer weg dat papier voor hen gewoonweg niet meer interessant is. Of dat ze enkel nog op zaterdag een papieren krant uitbrengen.”

Aan tafel!

Als die evolutie zich verderzet, en alles wijst daarop, dat is het fenomeen van de doorleveringen de facto iets tijdelijks dat op lange termijn vanzelf zal verdwijnen, aldus de AMP-man. “Maar tot het echt zo ver is, vind ik dat we onze eigen ruiten niet mogen inslaan. Het systeem van de doorleveringen dwarsbomen, willen we dus niet, want het pompt wel degelijk broodnodige zuurstof in de markt van de persverkoop. Ermee stoppen moet DPG Media dus ook niet van mij, maar misschien is het wel goed om eens samen aan tafel te gaan zitten en te praten over commissies en volumes en dergelijke.” (fp)

1 reacties
nieuwste oudste meest gestemd
Khogyani janagha

Sint Amanstraat 11 9000Gent

Disclaimer Reacties

Als sectororganisatie vinden wij het belangrijk om te luisteren naar de meningen van onze lezers. Daarom is het mogelijk om op de artikels op onze website te reageren. Persradar verzoekt haar lezers dit op een volwassen en beleefde manier te doen. Beledigingen, persoonlijke aanvallen, het spammen van de commentaren, illegale informatie (bv. inbreuken op het auteursrecht of andere wettelijke bepalingen) en commerciële informatie zijn niet toegestaan. Persradar en de redactie van Radar eigenen zich daarom het recht toe om dergelijke reacties te verwijderen wanneer zij dit nodig achten.

Verder gaan wij uit van de goede intenties van de Radar-lezer. Commentaren worden niet voor publicatie goedgekeurd. Radar wijst alle verantwoordelijkheid af voor wat in de commentaren verschijnt en hoeft qua visie, waarden en mening niet noodzakelijk akkoord te gaan met wat in deze commentaren verschijnt.