1
stdClass Object ( [error] => stdClass Object ( [message] => (#10) This endpoint requires the 'pages_read_user_content' permission or the 'Page Public Content Access' feature. Refer to https://developers.facebook.com/docs/apps/review/login-permissions#manage-pages and https://developers.facebook.com/docs/apps/review/feature#reference-PAGES_ACCESS for details. [type] => OAuthException [code] => 10 [fbtrace_id] => A0as6-oUgeZy-A_qYGQsNXk ) )

“3.000 euro minder winst? Daar schrok ik van.”

Financieel 0 reacties 19 januari 2021

Onze enquête naar de impact van de margepolitiek van Mediahuis bevat enkele hoog- en laagvliegers. We klopten aan bij een krantenwinkel die dit jaar veel winst mist door de vaste marge en een collega bij wie het inkomstenverlies laag blijft.

Wij staken ons licht op bij twee dagbladverkopers die onze module invulden om te weten te komen hoeveel winst ze in 2021 mislopen door de vaste marge van Mediahuis. Bij Yasmine De Bever van dagbladhandel Sint-Pieterke in Ieper blijft de impact al bij al beperkt. Zij berekende dat de winst die ze misloopt zo’n 313 euro per jaar bedraagt. “Dat is inderdaad niet zo veel”, zegt ze. “Wat niet wil zeggen dat ik dat niet belangrijk vind. Alle kleine beetjes helpen. Eigenlijk verkoop ik weinig kranten van Mediahuis. Voor Het Nieuwsblad gaat dat om twee tot drie exemplaren per dag, De Standaard verkoop ik elke dag aan dezelfde trouwe klant.”

“Geschrokken van het bedrag”

Ander bier bij Papierus in Wuustwezel, waar Ellen Ceupens becijferde dat ze dit jaar 3.358 euro meer had verdiend indien Mediahuis zijn prijsopslag had gekoppeld aan de historische marge van 25%. “Daar ben ik toch behoorlijk van geschrokken”, zegt ze. “Ik had niet verwacht dat het over zoveel geld zou gaan. Maar ja, hier in Antwerpen wordt Gazet van Antwerpen nog heel veel gelezen. De Standaard en Het Nieuwsblad zitten duidelijk in een dalende lijn, maar ik verkoop er dagelijks toch nog heel wat.”

Solidair zijn versus klanten helpen

Ondanks het wezenlijke belang van met name Gazet van Antwerpen voor haar winkel zou Ellen Ceupens niet aarzelen om de krant te weren bij een georganiseerde boycot, geeft ze ons te kennen. “Daar zou ik onmiddellijk aan meedoen”, zegt ze enthousiast. “Het wordt tijd dat we als dagbladverkopers eens een duidelijk statement maken naar de uitgevers. Het probleem is dat iedereen dan aan hetzelfde zeel moet trekken. Als ik boycot, maar een collega verderop niet, dan snijd ik natuurlijk in mijn eigen vlees. Maar ik herhaal dat het eens tijd wordt dat we als sector tonen dat we solidair zijn, dus is het ook dringend tijd dat er overlegd wordt.” Collega Yasmine De Bever uit Ieper gelooft er minder in. “Ik ga die titels niet weren uit mijn winkel”, laat ze weten. “Uiteindelijk gaat het om een service aan de klant en daar wil ik niet van afwijken. Ik doe deze job veel te graag en ik wil het mijn klanten naar hun zin maken.”

Wat doet de concurrentie?

In de soms scherpe reacties die binnenlopen op de margepolitiek van Mediahuis, lezen we her en der ook de vrees dat het voorbeeld navolging zal krijgen. Ook Ellen Ceupens is bezorgd over zo’n scenario. “Het is hoog tijd dat we iets ondernemen. Gebeurt dat niet, waarom zou DPG Media er dan voor terugschrikken om dezelfde politiek door te voeren? Ik krijg meer en meer de indruk dat verschillende van onze partners ons de laatste jaren laten vallen en ons beetje bij beetje willen doodknijpen.” Bij Yasmine De Bever is het vertrouwen in DPG Media groter. “Het Laatste Nieuws gaat hier nog steeds heel vlot over de toonbank, dus die zullen wel niets veranderen”, merkt ze op. “Och, eigenlijk lig ik daar allemaal niet wakker van. Dat ze hier volgende week de baan gaan openbreken en dat er daardoor gedurende minstens drie maanden geen doorgaand verkeer zal zijn, daar maak ik me wel heel veel zorgen over.”

0 reacties
Disclaimer Reacties

Als sectororganisatie vinden wij het belangrijk om te luisteren naar de meningen van onze lezers. Daarom is het mogelijk om op de artikels op onze website te reageren. VFP verzoekt haar lezers dit op een volwassen en beleefde manier te doen. Beledigingen, persoonlijke aanvallen, het spammen van de commentaren, illegale informatie (bv. inbreuken op het auteursrecht of andere wettelijke bepalingen) en commerciële informatie zijn niet toegestaan. VFP en de redactie van Radar eigenen zich daarom het recht toe om dergelijke reacties te verwijderen wanneer zij dit nodig achten.

Verder gaan wij uit van de goede intenties van de Radar-lezer. Commentaren worden niet voor publicatie goedgekeurd. Radar wijst alle verantwoordelijkheid af voor wat in de commentaren verschijnt en hoeft qua visie, waarden en mening niet noodzakelijk akkoord te gaan met wat in deze commentaren verschijnt.