1
stdClass Object ( [error] => stdClass Object ( [message] => (#10) This endpoint requires the 'pages_read_user_content' permission or the 'Page Public Content Access' feature. Refer to https://developers.facebook.com/docs/apps/review/login-permissions#manage-pages and https://developers.facebook.com/docs/apps/review/feature#reference-PAGES_ACCESS for details. [type] => OAuthException [code] => 10 [fbtrace_id] => AYsKDTAW_RbUuMFMSUNLtB_ ) )

BNP Paribas brengt met Nickel bankieren naar de krantenwinkel

De krantenwinkel 3 reacties 1 juli 2021

Vanaf begin 2022 strijkt de BNP Paribas Fortis-dochter Nickel neer in de krantenwinkels. Nickel wil een netwerk uitbouwen van 1.800 persverkopers die basisbankdiensten aan hun klanten aanbieden. Het is voor het eerst dat dagbladhandels als een soort minibank kunnen optreden.

Het Franse fintechbedrijf Nickel ontstond zeven jaar geleden in de nasleep van de financiële crisis. Het positioneerde zich van meet af aan als een alternatief voor de traditionele grootbanken. Kenmerkend is dat klanten er zonder veel rompslomp een zichtrekening kunnen openen. Toch wou het evenmin een pure online bank worden en dus ging het in Frankrijk in zee met de typisch Franse bar-tabac. Volgens De Tijd heeft Nickel in Frankrijk intussen 1,9 miljoen klanten. In 2017 kwam Nickel in handen van BNP Paribas en lonkte de internationale expansie. Het zette intussen de stap naar Spanje en wil begin 2022 ook in ons land (en in Portugal) van start gaan.

Basisbankdiensten

In het aanbod van Nickel zitten uitsluitend basisbankdiensten. Een klant betaalt 20 euro per jaar en krijgt in ruil een zichtrekening met een Belgische IBAN-code en een betaalkaart. Leningen of beleggingen bijvoorbeeld zitten niet in de scope. In de winkels die als minibank optreden, komen terminals en klanten kunnen er geld afhalen of storten. “De installatie van het materiaal is gratis voor de winkelier”, legt Emmanuel Legras, CEO Nickel Belgium, uit. “Het verplicht een dagbladhandel ook tot niets: hij kan er ook opnieuw uitstappen als hij dat wil.”

Federatie-akkoorden

Om krantenwinkels te enthousiasmeren, sloot Nickel een akkoord met Prodipresse en Perstablo. De federaties zullen Nickel aanbevelen bij hun leden, maar hun leden worden niet automatisch een Nickel-punt. Omgekeerd kunnen ook winkels die geen lid zijn van deze federaties een aanvraag doen om minibank te worden. Nickel creëerde ook een pagina voor winkels die interesse hebben en zich willen aanmelden. “We helpen de winkel een CV opstellen dat we vervolgens bezorgen aan de Nationale Bank van België om voor de persverkoper de goedkeuring te krijgen om op te treden als verlener van betalingsdiensten”, preciseert Legras.

Transparant over de tarieven

Een interessante verloning is uiteraard een andere manier om winkels te enthousiasmeren. Als we er Emmanuel Legras om vragen, dan wijst hij in de eerste plaats op transparantie. “Wij maken er een punt van om heel duidelijk te communiceren wat deelnemende winkels aan de bankdiensten kunnen verdienen.” Dat blijkt ook op de website van Nickel, waar al de diensten vermeld staan en de consument ook kan lezen wat zijn krantenwinkel eraan overhoudt. Sommige van de vermelde diensten zijn niet relevant voor de krantenwinkel (betalen in het buitenland bijvoorbeeld), maar voor de andere vermeldt de site inderdaad steevast de verloning in de kolom ‘revenus buraliste’ (de site heeft nog geen Nederlandse versie).

Commissies nu al gekend

Hoe ziet de remuneratie er dan precies uit? Een klant die cash komt storten, betaalt bijvoorbeeld 2% op het gestorte bedrag en daarvan is 0,75% voor de winkelier. Aan een cash afhaling verdien je als winkelier 0,25 euro (op een kost van 0,5 euro). Op het jaarlijkse bedrag van 20 euro om een rekening te houden, is de verdienste kleiner (maximum 4 euro). Qua remuneratie oogt bij een eerste inschatting dus vooral het storten en afhalen van cash interessant.

300.000 klanten

Uiteraard zal veel afhangen van het succes van Nickel bij de eindgebruiker. Legras belooft in elk geval een mediacampagne om de dienst bij de start te promoten. “We hebben vertrouwen in onze kansen op de Belgische markt. We mikken na vijf jaar op een 1.800 dagbladhandels en 300.000 klanten.”

3 reacties
nieuwste oudste meest gestemd
Lia Verbrugge

de krantenwinkel is de “servicewinkel” geworden, wij gaan nu ook gebruikt worden door de bank want we hebben zeer ruime openingsuren, vraag echter dezelfde bank niet om een lening voor overname van een krantenwinkel, dan is het geen rendabele zaak meer.
Blijf ons niet uitbuiten maar geef terug een eerlijke winstmarge.

LAURIJSSENS

als de banken zijne plan trekken wij maar betalen en die in de luie zetel liggen

LAURIJSSENS

goe zot zeker 1 dag en al blaffer tegen mn kop knallen ????

Disclaimer Reacties

Als sectororganisatie vinden wij het belangrijk om te luisteren naar de meningen van onze lezers. Daarom is het mogelijk om op de artikels op onze website te reageren. VFP verzoekt haar lezers dit op een volwassen en beleefde manier te doen. Beledigingen, persoonlijke aanvallen, het spammen van de commentaren, illegale informatie (bv. inbreuken op het auteursrecht of andere wettelijke bepalingen) en commerciële informatie zijn niet toegestaan. VFP en de redactie van Radar eigenen zich daarom het recht toe om dergelijke reacties te verwijderen wanneer zij dit nodig achten.

Verder gaan wij uit van de goede intenties van de Radar-lezer. Commentaren worden niet voor publicatie goedgekeurd. Radar wijst alle verantwoordelijkheid af voor wat in de commentaren verschijnt en hoeft qua visie, waarden en mening niet noodzakelijk akkoord te gaan met wat in deze commentaren verschijnt.