1

Bpost en AMP diepen samenwerking uit

Pers 20 december 2019

In 2020 viert AMP zijn vierde verjaardag onder de vleugels van het overheidsbedrijf bpost. Sinds vorig jaar bouwen de twee de muur tussen de verdeling van losse verkoop en abonnementen af. In december 2019 organiseerde de uitgeversfederatie WeMedia een seminarie over die centralisering. Radar ging luisteren hoe bpost de toekomst ziet.

Radar focust uiteraard graag op de centralisering van de distributie-activiteiten van bpost, maar het postbedrijf ziet de beweging in een ruimer perspectief. De volumes op de postmarkt dalen en de inkomsten uit de leveringen van pakjes volstaan niet om de stijgende kosten te dekken. Bpost staat met andere woorden voor een stevige transformatie.

Pakjes kosten bpost meer

Aan het woord is Yves Remy, directeur Strategy and Transformation. “De laatste vijf jaar is er 19 procent gecumuleerd verlies bij de brievenpost, voor de komende vijf jaar wordt nog eens een krimp van dertig procent verwacht. Tegelijkertijd worden bij bpost momenteel zowat 80 procent meer pakjes bezorgd dan vijf jaar geleden. Helaas is er aan het bezorgen van deze pakjes zo’n grote kostprijs verbonden, dat deze volumetoename niet volstaat om het verlies bij de brievenpost volledig goed te maken.”

Die kosten zitten onder meer in de sorteercentra die bpost moet bouwen om dat volume te kunnen bolwerken. Bovendien brengt pakjesvervoer een grotere vaste kost mee: in één vrachtwagen van bpost passen uiteraard exponentieel meer brieven dan (veel volumineuzere) pakjes.

Abonnementen blijven dringende post

Bpost liet tijdens het seminarie verstaan dat het vanaf maart volgend jaar zijn distributierondes grondig zal hertekenen. Yves Remy:“Elke postgebied zal onderverdeeld worden in twee territoria, noem ze bijvoorbeeld A en B. Elk gebied zal afwisselend zijn niet-dringende post bezorgd krijgen: regio A op maandag en woensdag, regio B op dinsdag en donderdag. Dat we overal elke dag met niet-dringende post langskomen, is dus een afgelopen verhaal.”

Blijft natuurlijk de vraag: wat verstaat bpost onder niet-dringende post? Dat is misschien het gemakkelijkst uit te leggen door te zeggen wat wél dringende post is: brieven met een prior-zegel, tijdschriften en kranten, en bepaalde pakjes. Die zullen dus nog steeds dagelijks bezorgd worden door de postbode.

Naast de drukpers werken

Dat persdistributie mee in het veranderingstraject zit, merk je al als we de structuur bekijken. De opdeling tussen losse verkoop (AMP) en abonnementen (bpost) is aan herziening toe. Ubiway centraliseerde de verdeling van pers in de business unit BU Press. De bedoeling is duidelijk: logistiek, systemen, mensen en processen delen en daardoor efficiënter worden.

Tegelijk willen bpost en AMP de werking zo dicht mogelijk integreren op de plaats waar de uitgevers hun producten maken. Getuige daarvan de samenwerking in Lokeren met DPG Media en in Paal-Beringen met Mediahuis. De Mediahuis-kranten komen voor een stuk van het land sinds de verhuis uit Groot-Bijgaarden van verder, maar als distributeur schakelen bpost en AMP heel wat tussenstappen uit door als het ware naast de drukpers te werken.

Depots samenvoegen

Tom Vermeirsch, Chief Commercial Officer van Ubiway, legt uit waarom er zoveel mogelijk met uitgevers wordt samengewerkt en waarom hun diensten in de logistiek van de uitgevers worden geïntegreerd.

“Vanuit de drukkerij zullen we al mee het transport op poten gaan zetten. De kranten van bijvoorbeeld de Mediahuis-groep werden vroeger via twee verschillende depots verdeeld. Dat dat niet bepaald efficiënt is qua tijd en geld, hoef ik niet uit te leggen. Bovendien kunnen we zo ook sneller werken, door bijvoorbeeld overslagpunten over te slaan en depots samen te voegen. Als we kranten die in Paal-Beringen worden gedrukt op tijd aan de kust willen krijgen, zal dat ons toch enige tijdswinst opleveren.”

65.000 winkelabonnementen

Over hoeveel stuks gaat het? Het waren cijfers waar bpost in het verleden wat geheimzinnig over deed, maar Vermeirsch laat in zijn kaarten kijken. Bpost verdeelt over zowat 5.000 winkelpunten ongeveer 150.000 kranten en 65.000 kranten voor een winkelabonnement. Ter vergelijking: de abonnementen zijn goed voor zo’n 680.000 kranten. Voor de toekomst wil Ubiway de samenwerking met de uitgevers zelfs nog opdrijven en uitbreiden. “Dan kan door bijvoorbeeld niet-core business-onderdelen over te nemen. Pakweg de IT van de logistiek. Op die manier kunnen we hen een complete supply chain aanbieden, met ondersteuning.”

228 sluitingen in 2019

Ubiway liet niet na om tijdens het seminarie uit te leggen dat het verder kijkt dan kranten en tijdschriften. Als eigenaar van PressShop en Relay voelt het ook de druk die de onafhankelijke krantenwinkels voelen. Het becijferde dat in 2019 228 krantenwinkels het voor bekeken hielden. Dat is een gemiddelde van meer dan vier sluitingen per week. Dat ligt uiteraard ook aan de druk op rookwaren en kansspelen, waardoor de ‘BU Press’ ook boeken, speelgoed, snoep of dranken is gaan leveren aan de winkelpunten.

PressShop en Relay versterken

“Momenteel bedienen wij nog zowat 4.612 winkels. Dat zijn er driehonderd minder dan in 2018. De grootste druk ligt bij de 42 procent pure zelfstandigen, die nu 48 procent van het zakencijfer uitmaken. Ter vergelijking: in 2016 was dat nog 60 procent. Zowel de losse verkoop van media als de verkoop van tabak en loterijproducten staat onder druk”, aldus Tom Vermeirsch. Naar waar deze situatie gaat, liet Vermeirsch in het midden, maar hij wees er wel op dat in Nederland nu al 90 procent van de krantenwinkels deel uitmaakt van een keten. Niet verwonderlijk dus dat ook bpost zelf zijn eigen Press-shop retailconcept verder wil uitbouwen en versterken. (fp)