1
stdClass Object ( [error] => stdClass Object ( [message] => (#10) This endpoint requires the 'pages_read_user_content' permission or the 'Page Public Content Access' feature. Refer to https://developers.facebook.com/docs/apps/review/login-permissions#manage-pages and https://developers.facebook.com/docs/apps/review/feature#reference-PAGES_ACCESS for details. [type] => OAuthException [code] => 10 [fbtrace_id] => Ak2JPlietgBzrD94FcZS74D ) )

Dagbladhandelaars hebben gemengde gevoelens bij 10 jaar e-lotto

Kansspelen 8 oktober 2020

De Nationale Loterij blies tien e-lotto kaarsjes uit, maar zijn de dagbladhandelaars even gelukkig met het digitale doorbraak van de afgelopen jaren? Onze redactie polste ernaar in een enquête. Ontevredenheid over het aandeel van e-lotto en de diversiteit aan verkooppunten primeert.

Tien jaar geleden lanceerde de Nationale Loterij de digitale variant van het klassieke lottoformulier. Ondertussen telt de online versie meer dan 1,1 miljoen spelersrekeningen. Toch klonk er bij dagbladhandelaars over de jaren heen vaak een negatiever verhaal. E-lotto zou namelijk verantwoordelijk zijn voor de dalende cijfers in hun winkel. Terecht of niet?

20% van de omzet uit online

Over tien jaar tijd is het aandeel van e-lotto aanzienlijk gestegen, tot wel 20% van de omzet. De overige 80% verloopt nog altijd via fysieke verkooppunten. Die 20% is fors meer dan de 5% die de Nationale Loterij tien jaar geleden opperde als maximum toen e-lotto van start ging. In onze online bevraging zetten de dagbladhandelaars vraagtekens bij die 80-20 verhouding. Meer dan negen op de tien respondenten vindt het aandeel van e-lotto te hoog. De winkeliers zijn van mening dat de Nationale Loterij online spelen te belangrijk laat worden. Slechts een handvol respondenten gaf te kennen dat ze deze verhouding prima vonden.

Groei in fysieke verkooppunten

Toch wil de Nationale Loterij de fysieke verkooppunten niet verwaarlozen. Zo werd er onder meer gewezen op het feit dat dit aantal steeg tot 7.319. Hoewel dagbladhandels hierin een grote rol spelen, wordt er toch fronsend gekeken naar de groeiende diversiteit in verkooppunten. Op de vraag ‘wat vindt u van die evolutie’ is het antwoord opnieuw zeer rechtlijnig. Bijna alle respondenten beschouwen deze stijging als een negatieve trend aangezien de nieuwe verkooppunten opnieuw een deel van de omzet van hun winkel wegnemen.

Toch daalt die omzet zeker niet overal. Daarnaar gevraagd gaf 28% van de deelnemende dagbladhandelaars aan een negatieve loterij-omzet te kennen, terwijl bijna evenveel handelaars (26%) de omzet positief zal evolueren. Bij de grootste groep (45%) is sprake van een stabiele omzet voor de producten van de Nationale Loterij.

Offline versus online

Dat de overlap tussen offline en online spelen bij de Nationale Loterij relatief groot is, is al langer duidelijk. Maar spelen klanten dan ook op beide platformen? Een op de vijf heeft weet van klanten die hen vertellen op beide manieren te spelen, terwijl de grootste groep (twee derde van de respondenten) dat sporadisch opmerkt. De overige winkeliers (13%) heeft geen weet van spelers die ook online spelen.