1
stdClass Object ( [error] => stdClass Object ( [message] => (#10) This endpoint requires the 'pages_read_user_content' permission or the 'Page Public Content Access' feature. Refer to https://developers.facebook.com/docs/apps/review/login-permissions#manage-pages and https://developers.facebook.com/docs/apps/review/feature#reference-PAGES_ACCESS for details. [type] => OAuthException [code] => 10 [fbtrace_id] => A2BqHJCBwOoIyOk2Rp0I5Fo ) )

De Nationale Loterij start met Vikinglotto, maar enkel online

Kansspelen 20 november 2020

Sinds 19 november maakt Vikinglotto deel uit van de spellen van de Nationale Loterij. België sluit zich als tiende land aan bij een groep van Noord-Europese landen. Meedoen aan dit Europese loterijspel kan echter enkel online op e-lotto. Wat betekent dit voor de krantenwinkels?

Vikinglotto is een online trekkingsspel dat gebouwd is op een samenwerking tussen negen Noord-Europese landen. De trekking vindt elke woensdagavond plaats om 19 uur in Noorwegen. De Nationale Loterij ging in op de uitnodiging van het Noord-Europese consortium om zich bij de deelnemende landen te voegen en biedt het spel sinds 19 november aan via e-lotto.

Waarom niet in de krantenwinkel?

Het is opvallend dat de Nationale Loterij een spel lanceert zonder daarbij te rekenen op de steun van de fysieke verkooppunten. De winkeliers kregen wel uitleg via mail en de garantie dat de Nationale Loterij geen reclame in de winkels zou maken voor Vikinglotto. Gevraagd naar de strategie achter de lancering antwoordt Chief Retail Officer Arnaud Hermesse dat de Nationale Loterij vooral voorzichtig wil zijn. “Meteen starten met Vikinglotto in de winkels zou niet redelijk zijn geweest”, zegt hij. “De Nationale Loterij moet handelen als een goede huisvader. Dat betekent dat je eerst moet nagaan of dit soort trekkingspellen potentieel heeft alvorens aanzienlijke ontwikkelingsinvesteringen te doen in de detailhandel. Ook moet je ervoor zorgen dat Vikinglotto niet kannibaliseert op EuroMillions of op Lotto. Voor de Nationale Loterij is het erg belangrijk om het merk Lotto sterk te houden. We zijn immers als enige verantwoordelijk voor het beheer van dit spel, in tegenstelling tot Vikinglotto.”

Zeg nooit nooit

Toch doet de Nationale Loterij de deur niet helemaal dicht voor Vikinglotto in de krantenwinkels. Het wil de evolutie goed monitoren en bij succes de stap naar de winkels overwegen. “Vikinglotto is gericht op een nichedoelgroep met een unieke positionering: voornamelijk mannen vanaf 35 jaar die 10 euro of meer inzetten”, zegt Arnaud Hermesse. “De Nationale Loterij is benieuwd hoe de speler zal reageren op dit soort inzet, die ongebruikelijk is bij trekkingsspellen. Als we aanvoelen dat er bij de spelers een reële interesse is in dit type spel zonder de Lotto en EuroMillions te veel te kannibaliseren, vraagt ​​de Nationale Loterij niet liever dan Vikinglotto uit te breiden naar de detailhandel.”

Geen andere spellen exclusief online

Ruimer dan Vikinglotto doet het initiatief de vraag opduiken of de Nationale Loterij bouwt aan een ‘online only’ strategie met spellen die enkel voor de online speler beschikbaar zijn. Of was Vikinglotto vooral een kans die langskwam en waaruit de Nationale Loterij zoals het zelf zegt iets wil bijleren? Arnaud Hermesse is formeel: “Het is absoluut niet ons doel om andere trekkingspellen te ontwikkelen die alleen online beschikbaar zijn”, besluit hij.