De duurdere roosters, de straffe hoofdprijs, de eerste reacties van de markt: de bijgestuurde Lotto-formule is nu al ruim een half jaar actief en dat geeft heel wat om over na te kaarten. We leggen ons oor te luisteren bij de Nationale Loterij en polsen daarbij ook naar de verdere plannen en hun impact op de krantenwinkel.
Sinds 1 mei 2025 ziet de Lotto er ietwat anders uit. Benieuwd naar de achterliggende denkoefening, gaan we in gesprek met de Nationale Loterij.
“Daarmee spelen we helemaal in op de wensen van onze landgenoten. Volgens een Ipsos-peiling, waarvoor de Nationale Loterij de opdracht gaf, is eigenaar worden tegenwoordig de grootste droom van de Belg. We zien echter dat het steeds moeilijker wordt om die droom te realiseren. Niet alleen voor jongeren, maar ook voor eenoudergezinnen en mensen op latere leeftijd.”
“Onze spelers houden van grote Jackpots én van het plezier om regelmatig te winnen. Dat combineren is een uitdaging. De prijsverhoging was noodzakelijk om een gedeelte van de inflatie te compenseren, maar tegelijk wilden we het spel aantrekkelijk houden. We vinden het belangrijk dat onze spelers meer winmomenten beleven.”
“Ze is een schot in de roos. Niet alleen boekt Lotto mooie resultaten – wat de maatschappij opnieuw ten goede komt via onze steun aan goede doelen –, het nieuwe concept slaat ook aan. Op de laatste zaterdag van de maand zien we een verhoogde deelname. Inmiddels hebben we de woondroom van al zes Belgen waargemaakt.
Het feit dat de winnaar de vrijheid heeft om het bedrag naar keuze te besteden – nieuwbouw, verbouwen of een hypotheeklening aflossen – wordt enorm geapprecieerd. Dat is anders bij buitenlandse formules, waar men effectief een welbepaalde woning wegschenkt.”
“De reacties zijn overwegend positief, blijkt uit verschillende studies. Mensen zijn tevreden over het vernieuwde spelaanbod en de nieuwe winstkansen. De kostprijs wordt bovendien goed geaccepteerd en als redelijk ervaren. Tegelijk merken we een sterke dynamiek op in retail. Tijdens de lancering begin mei kreeg ons team positieve feedback van handelaars over het aanbod en de bijhorende POS-materialen. En ook het enthousiasme van de spelers in de winkels is opvallend groot.”
“Aangezien de huidige formule goed aanslaat, zien we niet meteen een reden om het roer om te gooien. Het concept is nog jong en biedt nog heel veel potentieel. Voor 2026 blijven we verder bouwen op het ingezette traject.
Lotto gaat uiteraard verder met communicatiecampagnes en met initiatieven ter ondersteuning van de verkoop bij de dagbladhandelaars. Het is tenslotte een trekkingsspel dat traditioneel nog vaak in fysieke winkelpunten wordt gespeeld.”
“Ah, zijn we de laatste zaterdag van de maand? Dan kan ik nu dat huis winnen, toch? Oké, dan doe ik mee!” De vernieuwde Lotto-formule is nu al een paar maanden een thema in Boekhandel Goethals te Wilrijk. Dat vertelt uitbater Robert De Clerck, die ook zelf de beslissing looft om een woning te verloten. “Daarmee speelt de Nationale Loterij prima in op de huidige realiteit. Ik merk in mijn omgeving dat het vandaag quasi onmogelijk is voor de jeugd om zelf een huis te kopen, tenzij je op een sponsor kan rekenen.”
Lotto leeft, ondanks de prijsverhoging naar 1,50 euro. Die heeft ook bij Boekhandel Goethals – waar Persradar onlangs langsging – geen negatieve impact op de verkoopcijfers. Integendeel. “Het is op zich wel een significante verhoging, maar tegelijk een begrijpelijke. Voor deze aanpassing was de prijs immers lange tijd stabiel gebleven. Zo’n indexering kan niet eeuwig uitblijven, dat begrijpt ook de klant.”
“Ik sta heel positief tegenover de nieuwe Lotto”, zegt ook Dimitri Van Vynckt van Dagbladhandel Dimitri in Machelen (Zulte). “Het is fijn dat de Nationale Loterij meer mensen gelukkig maakt met Lucky Lotto Codes. 300 euro is bovendien het ideale bedrag: leuk om mee naar buiten te wandelen, en een som die we gemakkelijk cash kunnen meegeven.” Maar ook bij de woningbudgetformule is aan de verkooppunten gedacht. “Op het einde van de maand liggen de omzetten gewoonlijk iets lager. Dankzij die hoofdprijs is daar nu geen sprake meer van.”
Als sectororganisatie vinden wij het belangrijk om te luisteren naar de meningen van onze lezers. Daarom is het mogelijk om op de artikels op onze website te reageren. Persradar verzoekt haar lezers dit op een volwassen en beleefde manier te doen. Beledigingen, persoonlijke aanvallen, het spammen van de commentaren, illegale informatie (bv. inbreuken op het auteursrecht of andere wettelijke bepalingen) en commerciële informatie zijn niet toegestaan. Persradar en de redactie van Radar eigenen zich daarom het recht toe om dergelijke reacties te verwijderen wanneer zij dit nodig achten.
Verder gaan wij uit van de goede intenties van de Radar-lezer. Commentaren worden niet voor publicatie goedgekeurd. Radar wijst alle verantwoordelijkheid af voor wat in de commentaren verschijnt en hoeft qua visie, waarden en mening niet noodzakelijk akkoord te gaan met wat in deze commentaren verschijnt.