Vraag Robert De Clerck van Boekhandel Goethals in Wilrijk waar je op moet letten als je een nieuwe krantenwinkel wil beginnen, en je krijgt meteen een helder antwoord: locatie, locatie, locatie. Dat blijkt ook in deze sector succesfactor nummer één.
Pal in het commerciële hart van het Antwerpse district Wilrijk bevindt zich Shoppingcenter De Kern. Tal van winkeliers en dienstverleners zijn er thuis. Onder wie ook Robert De Clerck en zijn echtgenote Nancy Goethals, sinds 2003 de vaste uitbaters van Boekhandel Goethals aan de buitenzijde van het complex. Met ook een avontuur in Edegem op het palmares, kunnen zij teren op zo’n vier decennia aan ervaring in de stiel. “Het is wat meer zwoegen dan vroeger en de cijfertjes vertonen door de jaren heen misschien een dalende trend, maar dit blijft een goed draaiende zaak”, stipt Robert meteen aan wanneer we hem begin november ontmoeten in de winkel. Met nog steeds zo’n 500 klanten per dag is er inderdaad weinig reden tot klagen. Des te interessanter om eens te polsen naar de ingrediënten van dat duurzaam succes.
Veel passage en collegialiteit
Bij aankomst in Wilrijk viel dadelijk iets op: de in halloweensferen ondergedompelde etalage van Boekhandel Goethals. “Nancy engageert zich om bij elke feestdag of andere gelegenheid een nieuwe aankleding te voorzien, van Kerst tot Valentijn en met telkens toepasselijke artikelen. Een heel werk; ze is dikwijls tot diep in de nacht in de weer. Maar wel een erg nuttig werk, want zien liggen, doet kopen. En hier passeert erg veel volk.”
Dat voetgangersverkeer danken ze natuurlijk aan de gunstige locatie: aan de rand van een shoppingcenter, in een drukke winkelstraat – een plek die in de schaduw van de grootstad ligt, maar waar desondanks een buurtgevoel heerst. “De ideale ligging, bevestigen ook de vertegenwoordigers die langskomen keer op keer. Het vast cliënteel is het belangrijkst, maar daarnaast is het cruciaal om veel passage te hebben. Vroeger was hier zelfs een bushalte voor de deur. Die maakte het helemaal af, want wachtende passagiers sprongen graag binnen voor een snelle aankoop.”
Ook mooi meegenomen is de eetgelegenheid op de eerste verdieping, op een boogscheut van de krantenwinkel: Bistro Ortolana. Mensen die een krant komen kopen om wat leesvoer te hebben bij het koffietje dat ze daar gaan nuttigen, gebeurt dat? “Ze hoeven zelfs niet naar hier te komen. De uitbater heeft een krantenabonnement bij ons.” Om maar te zeggen dat de zaakvoerders in De Kern elkaar ondersteunen. “Zo slaan we ook de handen in elkaar om acties te organiseren tijdens de feestdagen: we leggen allemaal samen, waarna een vzw ervoor zorgt dat de paashaas in elke winkel langskomt of er overal kersverlichting opgehangen wordt.” Op die manier past de thematische etalage bovendien perfect bij haar omgeving.
Gespecialiseerde magazines
Maar evenzeer met hun service maken Robert en zijn echtgenote het verschil. “We maken met plezier tijd voor een babbeltje. Met jong en oud, maar zeker met ouderen die thuis op vier muren zitten te kijken en snakken naar wat sociaal contact. En als ze in de buurt wonen en eens een mindere dag hebben, is het voor ons geen probleem om hun krant of tijdschrift even aan huis te brengen. Vooral tijdens de coronaperiode was dat niet uitzonderlijk.”
Ook wat dat persaanbod betreft, behoudt Boekhandel Goethals z’n onderscheidend vermogen – ondanks de concurrentie van onder meer supermarkten. “Gespecialiseerde tijdschriften vinden mensen daar niet terug. Die liggen alleen in de krantenwinkel. En als iemand een boekje zoekt dat we nog niet aanbieden, plaats ik via mijn kassasysteem en Distriweb in enkele klikken een bestelling en kan die persoon vanaf het volgende nummer bij ons terecht.” Service van de bovenste, tot de nok met magazines gevulde plank.
Traditionele pijlers als publiekstrekkers
Ook los van de perstitels springt het veelzijdige aanbod van Boekhandel Goethals in het oog. Beeldjes, wenskaarten, stripverhalen, de snoepautomaat buiten: er is voor elk wat wils. “Dat horen we vaak van onze klanten. Weinig dagbladhandels hebben nog zo’n rijk assortiment. Ook een leverancier van papierwaren feliciteerde ons daar onlangs nog mee. Maar dat wil niet zeggen dat het eenvoudig is. Concurreren met ketens die zulke artikelen in bulk aankopen en bijna aan aankoopprijs van de hand doen, is onmogelijk. We moeten onze prijs hoog genoeg zetten, anders scheuren we er onze broek aan. Dat zou zonde zijn als je soms dagen klopt van half zes ‘s ochtends tot half negen ‘s avonds.”
Net als bij de magazines geeft Robert alleszins gehoor aan verzoeken om een item aan de catalogus toe te voegen. “Als iemand iets vraagt, schrijf ik het op en bekijken we met de vertegenwoordigers wat er mogelijk is. Gelukkig zien ze ons als een trouwe klant en is het meestal geen probleem om een bepaald product in een kleine hoeveelheid in te slaan.” Een diversificatiestrategie die overigens een interessante dynamiek doet ontstaan. “Als dagbladhandel kan je niet zonder de drie traditionele pijlers – pers, rookwaren en loterij. Maar dan vooral omdat er anders niemand over de vloer komt en mensen niet kunnen kennismaken met al die aanvullende artikelen.” Want het is eerder daar dat de winstmarges liggen. “Als we de omzet analyseren, zien we dat de balans stilaan kantelt in het voordeel van de bijproducten.”
Hoewel het Robert (61) nog helemaal niet aan goesting ontbreekt en hij veel voldoening blijft halen uit het samenstellen van het ultieme assortiment, lonkt zijn pensioen aan de horizon. Nu zijn kinderen elk in een goede job zijn gerold, zal hij straks elders op zoek moeten naar opvolging. “De uitdagingen van deze sector zijn bekend, dus het wordt wellicht moeilijk om een overnemer te vinden. Maar als het ergens lukt, dan is het wel hier. Boekhandel Goethals is een gevestigde waarde op een toplocatie.”