1

Hoe verwelkomen persverkopers Vikinglotto?

Kansspelen 20 november 2020

Vinkinglotto komt niet in de krantenwinkel, maar versterkt wel het online aanbod van de Nationale Loterij. Zien krantenwinkels dat als een concurrent meer of minder?

Bookshop Vanstals (Ronse): “Over de Nationale Loterij kunnen we niet klagen”

“Wat kan ik daarop zeggen?”, zucht Gregory Vanstals. “Niet veel, zeker? Het is zoals gewoonlijk, van alles en nog wat gebeurt tegenwoordig online, niet alleen bij de Loterij, maar ook bij andere partners. Veel kan je daar niet tegen doen. Nochtans kunnen we over de Nationale Loterij niet klagen, het is en blijft een belangrijk deel van onze omzet.”

 

Dagbladhandel De Rotonde (Nevele): “Raar dat de Nationale Loterij ons informeert over een online product”

De Nationale Loterij kondigde de komst van Vikinglotto aan op de dag van de lancering met een mail die perswinkels een woordje uitleg gaf. “Ik was toch een beetje verrast door die mail van de Nationale Loterij”, aldus Cedric De Boevere. “Het lijkt me toch raar dat ze ons informatie opsturen over een product dat wij in onze winkel niet kunnen aan de man brengen, omdat het alleen online kan worden gespeeld. Echt verrassend vind ik de ingreep nu ook weer niet, aangezien er meer en meer online kan worden gespeeld.”

 

Kiosk (Kortrijk): “Niet goed voor de commerce”

“Eigenlijk viel ik een beetje uit de lucht”, zegt Gregory De Coster. “Ik denk dat ik over de Vikinglotto iets had gelezen in een krant. Ik vond de informatie die de Nationale Loterij ons opstuurde ook vrij beperkt en niet helemaal duidelijk. Och, natuurlijk is zoiets niet goed voor onze commerce, maar ik maak er mij niet druk meer over. Binnenkort ga ik immers op pensioen.”

 

’t Gazetje (Oostende): “Op termijn kan het iets worden”

“Natuurlijk voelt het wat vreemd aan een mail binnen te krijgen waarin uitgelegd wordt dat de Nationale Loterij van start gaat met een onlinespel”, aldus Ingrid Verbeiren. “Waar wij als krantenwinkel niets aan hebben. Maar anderzijds maak ik er mij ook niet echt zorgen om. Het is immers zo dat, als de Lotto met iets nieuws uitpakt, de klanten daar steeds op springen, dus op termijn kan het iets worden. Anderzijds is het zo dat ik een ouder cliënteel heb. Die mensen spelen echt heel weinig online.”

 

’t Hoekje (Tienen): “Je kan er toch niets aan veranderen”

“Ik heb die mail over de Vikinglotto gelezen, ja”, zegt Werner Kempenaerts. “Maar wat wil je dat ik daarover zeg? Je kunt er toch niets aan veranderen. De bedoeling van de Nationale Loterij is heel duidelijk: meer en meer mensen naar het onlinegebeuren lokken met kans op een behoorlijke winst. Dit gezegd zijnde klaag ik helemaal niet over de Nationale Loterij. Het is en blijft een heel belangrijke en meestal loyale partner voor onze sector.”