1

Keyware ruilt Worldline voor PayNovate

Financieel 15 reacties 12 maart 2021

De leverancier van betaalterminals Keyware bevestigt dat het voor de transacties op zijn toestellen niet langer samenwerkt met Worldline. Daardoor krijgen winkeliers met een betaalterminal van Keyware hun transacties niet langer via Worldline teruggestort, maar via PayNovate.

Enkele dagbladhandelaars met een Keyware-terminal lieten de voorbije dagen van zich horen. Ze waren verrast om stortingen te ontvangen van PayNovate en niet langer van het vertrouwde Worldline. Navraag van onze redactie leert dat het allerminst om een vergissing gaat. “Het klopt dat Keyware niet langer exclusief samenwerkt met Worldline voor de zogenaamde acquiring activiteiten”, bevestigt Joris Maes, Chief Commercial Officer van Keyware. “Dat betekent concreet dat de transacties op onze terminals verlopen via een nieuwe partner en dat is PayNovate.”

Europa en concurrentie

Om de overstap te verklaren, verwijst Joris Maes naar de overnamepolitiek van Worldline. De voorbije jaren groeide de groep sterk met overnames van ‘acquirers’ als Paysquare, SIX Payment Services en vorig jaar nog Ingenico. Europa verplichtte Worldline daarom om bepaalde onderdelen te verkopen. Zo belandde Paysquare bijvoorbeeld bij BNP Paribas Fortis. “Het is een evolutie die ervoor heeft gezorgd dat ook de samenwerking tussen Worldline en Keyware is gestopt”, aldus Joris Maes, “en we momenteel al onze klanten voor de transacties overzetten van Worldline naar PayNovate, met volle medewerking van Worldline.” Bij Worldline regeert Eric Spapens, Director of Strategic Partnerships and Public Affairs, op het nieuws. “Na een analyse eind 2019 omtrent de samenwerking, is Worldline tot de conclusie gekomen dat de samenwerking met Keyware niet meer overeenstemde met zijn commerciële strategie”, zegt hij. “Beide partijen hebben dan in onderling overleg besloten om de samenwerking te stoppen.”

Geleidelijke overschakeling

Keyware preciseert dat de overstap niet in één grote beweging gebeurt maar eerder gespreid over vier tot zes maanden. Daardoor is het mogelijk dat sommige dagbladhandelaars al met PayNovate werken en andere nog met Worldline. Dat de overstap zonder communicatie verloopt, weerlegt Joris Maes. “Wij bezorgen elke klant een mail of een brief waarin we de wijziging aankondigen”, laat hij weten. Keyware bezorgde onze redactie de bewuste mail, waarin te lezen staat welke voordelen de overstap biedt, maar ook dat de overstap automatisch en kosteloos gebeurt, zonder interactie van de handelaar. Willen winkeliers niet ingaan op die nieuwe voorwaarden, dan krijgen ze vijf dagen de tijd om dat te melden. Nog volgens die brief veranderen de commissies op transacties en op debet- en kredietabonnementen niet. Keyware kondigt wel aan dat enkele andere administratieve diensten gratis worden.

Van twee contracten naar één

Vooral over het punt van een automatische overstap uitten winkeliers hun twijfel. Voorheen had je als handelaar een contract met Keyware voor de huur van de terminal en het onderhoud ervan, terwijl je met Worldline een contract afsloot over de transactiekosten. In de nieuwe constellatie kiest Keyware voor een ‘one stop’ oplossing, waarbij de twee onderdelen onder het contract van Keyware vallen. Dien je als winkelier dan het contract met Worldline op te zeggen? “Binnen de procedure die wij hebben uitgewerkt, samen met Worldline, zorgt Keyware daarvoor”, laat Joris Maes weten, als we hem uitleggen dat winkeliers van Worldline de raad kregen om toch hun contract formeel op te zeggen om dubbele kosten te vermijden. Ook Worldline wijst in de richting van Keyware. “Dit gaat om klanten van Keyware en we hebben vernomen via de markt dat Keyware zijn klanten heeft geïnformeerd”, zegt Eric Spapens verwijzend naar de communicatie waarin Keyware handelaars meldt dat het hun contract wenst over te dragen aan een nieuwe partner.

De contractuele situatie goed verifiëren, lijkt voor de betrokken winkeliers in dit geval zeker geen overbodige luxe. Zit u met twijfels, dan is het aan te raden om bij de respectievelijke klantendiensten van Keyware (0900/70300 of info@be.keyware.com) en Worldline (02 727 88 99) te informeren welke van uw contracten al dan niet zijn beëindigd.

15 reacties
nieuwste oudste meest gestemd
Anoniem

Inderdaad, geen enkele brief of mail ontvangen wat betreft de samenwerking met Paynovate. Verder stel ik volgend probleem vast. Er werd op korte tijd al bij 3 klanten 2x het bedrag van hun rekening gehaald met alle gevolgen van dien. Het betreft een eerste poging waarbij er op het ticket onderaan “GEEN TRANSACTIE” wordt vermeld en een tweede poging waarbij de transactie wordt aanvaard. Doch wordt de klant zijn rekening 2x gedebiteerd wat een heel vervelende situatie met zich meebrengt. Zowel Keyware als Paynovate kunnen deze fout niet rechtzetten en wij als handelaar moeten dit oplossen terwijl wij niet in… Lees verder »

Ann Denys

Niet normaal wat die mannen zich permitteren!!! Heb zowel keyware als paynovate gebeld dat ik hier niet mee akkoord ga … de brief van december spreekt over kosteloze overgang en betere service… maar het is veel slechter !!! De centen blijven minstens 2 werkdagen weg soms tot 5 en 6 dagen ! Heb hen aangetekend in gebreke gesteld maar nog steeds geen reactie… je staat met je rug tegen de muur … worldline kan geen nieuw toestel zetten omdat je onder keyware geregistreerd staat … pure maffia! Je krijgt bedragen op je rekening zonder detail … dus helemaal niet te… Lees verder »

Isabelle

Ik heb ook nooit een brief of mail ontvangen!
Ik heb het ook zelf moeten ontdekken dat er uitbetalingen waren via paynovate en moet 2 dagen wachten voor mijn uitbetalingen.
Commissie is er ook al afgehouden en de uittreksel moet je ook maar zelf uitprinten.
Een schande .
Dit is iets voor economische zaken

Handelaar die anoniem wenst te blijven

Tip: Ga eens kijken bij CCV. Familiebedrijf. Pak goedkoper. 24/7 ondersteuning. Zeer duidelijke en overzichtelijke info en website.Verbrekingsvergoeding van Keyware betaalt zichzelf terug (in mijn geval) op 7 maanden.

Handelaar die anoniem wenst te blijven

Idem dito hier. Geen akkoord getekend voor overdracht van contract. SYSTEMATISCH te weinig uitbetaald. Elke dag! Telkens kleine bedragen, schommelend ts. 1,50€ en 2,50€ euro…

Disclaimer Reacties

Als sectororganisatie vinden wij het belangrijk om te luisteren naar de meningen van onze lezers. Daarom is het mogelijk om op de artikels op onze website te reageren. VFP verzoekt haar lezers dit op een volwassen en beleefde manier te doen. Beledigingen, persoonlijke aanvallen, het spammen van de commentaren, illegale informatie (bv. inbreuken op het auteursrecht of andere wettelijke bepalingen) en commerciële informatie zijn niet toegestaan. VFP en de redactie van Radar eigenen zich daarom het recht toe om dergelijke reacties te verwijderen wanneer zij dit nodig achten.

Verder gaan wij uit van de goede intenties van de Radar-lezer. Commentaren worden niet voor publicatie goedgekeurd. Radar wijst alle verantwoordelijkheid af voor wat in de commentaren verschijnt en hoeft qua visie, waarden en mening niet noodzakelijk akkoord te gaan met wat in deze commentaren verschijnt.