1

Krantenwinkels moeten promomateriaal van de openbare weg halen

Corona 15 mei 2020

Een nadere blik op de regels waaraan geopende winkels zich moeten houden, leert dat krantenwinkels geen promomateriaal zoals vlaggen of stoepborden op de openbare weg voor hun winkel mogen plaatsen. Op uw parking mag het bijvoorbeeld wel.

In het kader van de heropening van vele handelszaken op 11 mei, heeft de overheid een reeks van bijkomende richtlijnen uitgevaardigd. Voor krantenwinkels waren het op de keper beschouwd geen nieuwe maatregelen. Veel dagbladhandels bleven immers geopend sinds 16 maart en deden in die periode al veel van de afgekondigde ingrepen.

Geen nieuws, wel nieuws

De maatregelen staan vervat in een Koninklijk Besluit van 8 mei dat een aanvulling is op een al bestaand Ministerieel Besluit van 23 maart. Het beschrijft de voorwaarden waaraan winkels zich moeten houden en dat alles staat ook in mensentaal te lezen in de eerder verdeelde Gids voor de opening van de handel.

Geen promomateriaal op de openbare weg

Eén van de wat minder belichte richtlijnen (u leest het helemaal onderaan p.7 van de gids) stelt dat “verkoopacties op straat en uitstallingen, vlaggen of andere attributen buiten de handelszaken zijn verboden”. Dat betekent dat zich in de praktijk geen publiciteitsmateriaal zoals vlaggen of stoepborden op de openbare weg mogen bevinden.

Wel op privé terrein

De Nationale Loterij pikte vandaag als eerste in op die richtlijn en liet weten dat het daardoor niet is toegestaan om bijvoorbeeld haar vlaggen voor een winkel te plaatsen of toch niet in de openbare ruimte voor een winkel. Materiaal dat op privé terrein staat, bijvoorbeeld uw parking, valt volgens de Nationale Loterij niet onder de regel en kan dus wel.

Strikte controle?

Op de algemene regel gelden geen uitzonderingen, dus krijgen ook krantenwinkels de raad om hun promomateriaal van de openbare weg te halen. Of de overheid dit strikt controleert of niet blijkt in de praktijk nog wel eens te verschillen van gemeente tot gemeente.

“Geen probleem voor fietsrekken”

Op basis van de snelle reactie van de Nationale Loterij klopten we ook aan bij DPG Media. Moeten pakweg de fietsenrekken van de groep naar binnen gehaald worden? De mediagroep liet weten dat het de fietsrekken met logo van Het Laatste Nieuws niet als verkoopactie ziet. De rekken verschillen van bijvoorbeeld stoepborden die een product promoten of een actie in de kijker zetten en mogen volgens DPG Media daarom blijven staan.