1

Loterij-omzet 2021: krantenwinkels stabiel, maar hun belang daalt

Kansspelen 6 reacties 20 januari 2022

In 2021 boekte de Nationale Loterij voor het eerst een omzet boven 1,5 miljard euro. De omzet gerealiseerd door de krantenwinkels blijft stabiel, maar het belang van digitaal en van andere verkooppunten neemt gestaag toe.

1,53 miljard euro stond er op 31 december 2021 op de eindteller van de Nationale Loterij. Dat kondigde Jannie Haek, Gedelegeerd Bestuurder en Voorzitter van het Directiecomité van de Nationale Loterij, aan tijdens een persconferentie op 14 januari. In 2020 telde de Nationale Loterij nog een omzet van 1,40 miljard euro. Een bedrag dat, door de ingrijpende impact van COVID-19, lager lag dan in 2019. Hiermee noteert de Nationale Loterij een duurzame groei van gemiddeld 4,5% per jaar.

Krantenwinkels goed voor 48% van de omzet

Van de 1,53 miljard euro totaalomzet van de Nationale Loterij, is ongeveer 1,15 miljard euro afkomstig uit het retailnetwerk van de loterij. De omzet van de krantenwinkels is goed voor 736 miljoen euro. Daarmee zakt het aandeel van de krantenwinkels voor het eerst onder de helft: ze dragen voor 48% bij aan de totale omzet van de Nationale Loterij. Ter vergelijking: in 2015 waren de dagbladhandels nog goed voor 69% de totale omzet. Sindsdien voltrok zich een gestage daling van het aandeel: in 2016 zitten krantenwinkels aan 64%, in 2017 aan 62%, in 2018 aan 58%, in 2019 aan 54% en in 2020 aan 51%. Het omzetpercentage van 48% voor 2021 komt dan ook niet geheel als een verrassing.

In absolute cijfers heeft de omzet van de krantenwinkels zich in deze periode wel min of meer gestabiliseerd: tussen 2015 en 2021 schommelen de omzetcijfers tussen de 7 en de 8 miljoen euro. Dat het totale omzetcijfer van de Nationale Loterij in die periode wel stijgt met een slordige 400 miljoen euro is toe te schrijven aan de bijkomende digitale verkoop en aan bijkomende verkooppunten die geen krantenwinkel zijn. De niet-krantenwinkels zagen hun omzet tussen 2015 en 2021 groeien van 244 miljoen naar 414 miljoen euro. De digitale verkoop was in 2015 nog klein met 115 miljoen euro, maar is intussen doorgegroeid tot zo’n 360 miljoen euro.

Gemiddelde omzet per winkel stijgt

Het blijft op zich terecht dat de Nationale Loterij de dagbladhandels omschrijft als hun belangrijkste verkoopkanaal, maar het belang is helaas duidelijk dalend. De erosie van het netwerk is daarvoor de meest voor de hand liggende verklaring, maar de cijfers tonen aan dat dit niet zo eenduidig is. In 2015 rekende de Nationale Loterij nog 2.924 krantenwinkels tot haar netwerk, in 2021 ging het om nog 2.247 winkels. Ondanks die forse daling met 25%, blijven alle krantenwinkels samen wel min of meer dezelfde omzet uit loterij totaliseren. De overblijvende krantenwinkels nemen met andere woorden de omzet over van hun verdwenen collega’s. De gemiddelde omzet per krantenwinkel groeide bijgevolg van 267.242 euro in 2015 naar 327.730 euro in 2021.

2.247 krantenwinkels

Opvallend is wel dat de daling van het aantal krantenwinkels in 2021 relatief klein bleef: van 2.260 naar 2.247 dagbladhandels. Deze analyse is echter complexer dan het lijkt. Van de 2.284 krantenwinkels die eind 2020 als actief in de systemen van de Nationale Loterij stonden, zijn er 24 waarover de loterij pas in de loop van 2021 geïnformeerd werden dat ze al in 2020 gesloten waren. Chief Retail Officer Arnaud Hermesse legt uit: “We blijven helaas winkels verliezen, maar meestal worden we niet geïnformeerd vóór de sluiting zal plaatsvinden. De gebeurt vaak pas maanden achteraf waardoor we later onze systemen kunnen bijsturen.” De werkelijke startsituatie van de Nationale Loterij begin 2021 komt hierdoor op 2.260 krantenwinkels te staan, dertien krantenwinkels meer dus dan de Nationale Loterij begin 2022 telt. Het werkelijk (bruto) verlies in 2021 staat op 148 krantenwinkels, maar wordt afgeremd door de opening van 138 nieuwe of heropende krantenwinkels.

Lotto, EuroMillions en krasloten in stijgende lijn

Bij de bekendmaking van haar jaarresultaten, communiceerde de Nationale Loterij ook details over de groei van haar producten. Waar er in 2020 een tragere of stagnerende groei werd genoteerd, ziet de Nationale Loterij haar cijfers opnieuw de hoogte ingaan. “Momenteel steunt het spelaanbod van de Nationale Loterij op drie pijlers: Lotto, EuroMillions en de krasproducten. Dit maakt deel uit van onze diversificatiestrategie waarmee we tegelijkertijd kunnen zorgen voor een duurzame groei én bestendig zijn mocht één van de pijlers tijdelijk minder sterk zijn”, legt de Gedelegeerd Bestuurder van de Nationale Loterij uit.

In 2018 werd Lotto volledig vernieuwd en hiervan ziet de Nationale Loterij het resultaat eindelijk ook op papier. Zo was Lotto in 2021 goed voor een omzet van 474 miljoen euro, 30 miljoen euro meer dan afgelopen jaar. Ook voor EuroMillions keerde het tij in 2021. De impact van de coronapandemie zorgde er in 2020 voor dat de omzet van EuroMillions met zo’n slordige 66 miljoen terugviel. Dat werd in 2021 goed gemaakt door van een omzet van 496 miljoen euro te stijgen naar een omzet van 537 miljoen euro. Daarbij komt het echter niet in de buurt van de omzet die EuroMillions haalde in 2019: 562 miljoen euro. Zoomen we nog even in op de krasproducten van de Nationale Loterij, dan valt op dat de omzet van de Nationale Loterij sinds 2015 in stijgende lijn zit. Voor 2021 mocht ze een omzet van 443 miljoen euro noteren, 51 miljoen euro méér dan in 2020.

Scooore niet meegeteld

In de totaalomzet van de Nationale Loterij wordt de omzet van het recent vernieuwde sportweddenschappenaanbod ‘Scooore’ echter niet meegeteld. De sportweddenschappen van de Nationale Loterij vallen onder de kansspelwetgeving en worden gecontroleerd door de Kansspelcommissie. Loterijproducten daarentegen, vallen onder de controle van de Regering en dus onder de wetgeving “verantwoord spel”. “Door onze sportactiviteiten en onze loterij-activiteit van elkaar te scheiden, staan we des te meer borg voor verantwoord spel en geven wij blijk van een totale transparantie”, verklaart Jannie Haek hierover.

6 reacties
nieuwste oudste meest gestemd
Braeckman Mieke

Ja, zo is het al jaren aan de gang, bij bakkers, beenhouwers en noem maar op…ik concludeer daar ook uit dat het in deze sectoren ook niet goed draait als je dit er nog moet bijnemen…. waar het totaal niet past. Overal hangen er lotto vlaggen…
Maar wij als dagbladwinkels zijn goed om alles te lanceren, reeds vele jaren.
Ik zeg , schoenmaker blijf bij uw leest…maar dit zal voor de NL te weinig opbrengen…

JAN VAN AMMEL

IK HEB OP 10 METER EEN LOTTO-PUNT BIJGEKREGEN IN EEN ZOGEZEGDE KRANTENWINKEL
DEZE IS PAS ROND 10HOO OPEN EN SLUIT OM 18H00 OM DAN NAAST HEM EEN NACHWINKEL TE OPENEN
EN WIJ MAAR WERKEN OM ONZE TARGETS TE BEHALEN
IK VIND HET SCHANDALIG
WIJ ZITTEN OP EEN RECHTE BAAN VAN EEN 2-TAL KILOMETERS MET ONGEVEER 15 LOTTOPOUNTEN
ER MOET MIJ EENS IEMAND KOMEN UITLEGGEN HOE DAT KAN
WIJ MOETEN IEDEREEN LATEN AANSLUITEN IN DE LOTTERY-CLUB ZODAT ZIJ DE E-MAILADRESSEN HEBBEN EN ZE SCHRIJVEN DAN DIE MENSEN AAN MET DE NODIGE GRATIS ACTIES

Jonckheere stefaan

Destijds gaven we onwetend onze adressen van klanten aan uitgevers via allerlei bonnetjes met de gekende gevolgen.
Nu geven vele winkeliers ook graag hun klantengegevens door aan de nationale loterij.
De gevolgen beginnen zichtbaar te worden. Eens ze rechtstreeks met je klant in contact staan weet je echt niet meer wat er achter je rug gebeurd.
Vertrouw ze niet!

Jonckheere stefaan

Destijds gaven se adressen door aan de uitgevers met bekend gevolg.
Nu geven vele winkeliers ook hun klantenadres door aan de nationale loterij, de gevolgen beginnen zichtbaar te worden.
Daarom, vertrouw geen enkele leverancier in onze branche

Anneke De Smet

Ik vind het schandalig dat Lotto in gelijk welke winkel de producten van de nationale lotterij aanbied. Hier in Gent zit men in zowel een fruit/groentewinkel (die nog niet eens iets van pers of zo verkoopt) tot in een café of bakker. Mijn mening is dat de producten enkel in dagbladwinkels en verkooppunten van de lotterij zelf mogen worden aangeboden. Het is zo al moeilijk genoeg om de kop boven water te houden. Verder moeten we meer en meer tijd investeren in het posten van berichten op sociale media, bekijken van filmpjes en uploaden van foto’s op hun platform om… Lees verder »

Disclaimer Reacties

Als sectororganisatie vinden wij het belangrijk om te luisteren naar de meningen van onze lezers. Daarom is het mogelijk om op de artikels op onze website te reageren. VFP verzoekt haar lezers dit op een volwassen en beleefde manier te doen. Beledigingen, persoonlijke aanvallen, het spammen van de commentaren, illegale informatie (bv. inbreuken op het auteursrecht of andere wettelijke bepalingen) en commerciële informatie zijn niet toegestaan. VFP en de redactie van Radar eigenen zich daarom het recht toe om dergelijke reacties te verwijderen wanneer zij dit nodig achten.

Verder gaan wij uit van de goede intenties van de Radar-lezer. Commentaren worden niet voor publicatie goedgekeurd. Radar wijst alle verantwoordelijkheid af voor wat in de commentaren verschijnt en hoeft qua visie, waarden en mening niet noodzakelijk akkoord te gaan met wat in deze commentaren verschijnt.