1

Nationale Loterij boekt nieuwe recordomzet

Kansspelen 10 januari 2020

Het wordt stilaan een nieuwjaarstraditie: voor het derde jaar op rij heeft de Nationale Loterij begin januari een recordomzet meegedeeld. In 2019 steeg de omzet naar een recordhoogte van 1,4 miljard euro. We bekeken de cijfers van nabij.

1,442 miljard euro. Dat is meer in detail het omzetcijfer waarop de Nationale Loterij eind 2019 afklokte. Net als de vorige jaren is dat een nieuw record, in 2018 totaliseerde de Nationale Loterij nog een omzet van 1,3 miljard euro. “Dit is het vierde jaar op rij dat we groeien”, liet Jannie Haek tijdens de persconferentie optekenen.

Nationale Loterij naar 7.319 punten

Om de groei te verklaren, wijst de Loterij met name naar de uitbreiding van haar netwerk. “De Nationale Loterij heeft ingezet op de uitbreiding van haar distributienetwerk”, staat te lezen in de perscommunicatie. “De uitstekende prestaties worden grotendeels aangedreven door een lokaal netwerk dat uitgebreider is dan ooit. We laten onze spelers 24/7 de producten van de Nationale Loterij vinden.”

Met bovensstaande grafiek toonde de Nationale Loterij hoe ze de terugval van het aantal persverkooppunten in haar netwerk opving door een groei in food en andere types winkels. Ondanks het krimpende staafje van de krantenwinkels hierboven, blijft het kanaal wel nog goed voor 53% van de omzet. Digitaal spelen groeit door naar 20%.

Meer dan een miljoen e-Lotto accounts

In de 24/7-strategie van de Nationale Loterij speelt ook het digitale kanaal geen onbelangrijke rol. De curve van e-Lotto stijgt snel en in 2019 rondde de Nationale Loterij de kaap van een miljoen accounts. Voor de Loterij is het één van de antwoorden op de behoeften van haar spelers. “We willen voldoen aan de verwachtingen van spelers door hun ervaring te verbeteren en de grens tussen online en offline te verkleinen”, klinkt het.

Ook het verhogen van het aantal winnaars is één van de verwachtingen waar de Loterij aan wil voldoen. Het aantal winnaars steeg vorig jaar door naar 93 miljoen tegenover 79 miljoen in 2018.

EuroMillions blijft de topper

Binnen het aanbod aan kansspelen blijft EuroMillions de onbetwiste nummer één. De Belgen speelden in 2019 voor een slordige 562 miljoen euro, waarmee ook EuroMillions een nieuwe recordhoogte bereikt.

“EuroMillions blijft het belangrijkste product van de Nationale Loterij”, aldus de Loterij. “De omzet steeg vorig jaar tot 562 miljoen euro, een record. Dat is te danken aan een uitzonderlijk lange reeks van veertien opeenvolgende trekkingen zonder winnaar, waardoor de jackpot opliep tot 190 miljoen euro en mensen hun kans bleven wagen.”

Na EuroMillions volgt Lotto dat zijn heropleving doorzet. De klassieker van de Nationale Loterij zet een omzet van 440 miljoen euro neer en keert daarmee terug op het niveau van 2014.

De krasspelen, zoals Win for Life, Cash, Subito en het online gamma Woohoo, waren samen goed voor 340 miljoen euro en ook in dit deel van het aanbod dikt de omzet stevig aan.

7% gaat naar de verkooppunten

De 93 miljoen winnaars uit 2019 streken in totaal 834 miljoen euro op, goed voor 58% van de totale winst. De Nationale Loterij zelf hield 10%, de winkels houden 7% van wat de Belgen hebben ingezet. Wat gebeurt met de rest? Een kwart belandt via een dividend bij de overheid, tot nader order eigenaar van de Nationale Loterij, en bij goede doelen. De overheid incasseert zo 135 miljoen euro, de goede doelen 185 miljoen euro. De Nationale Loterij accentueerde haar maatschappelijke intenties sterk en stelt voor om het bedrag voor de goede doelen te laten stijgen met 5 miljoen euro.

Scooore! blijft verwaarloosbaar

Van de maatschappelijke impact via goede doelen ging het tijdens het persmoment ook naar de impact van het maatschappelijk meer delicate gokken op sportwedstrijden. Cijfers kondigt de Nationale Loterij daarover nooit aan, wegens de competitie in die markt. Jannie Haek gaf echter mee dat het amper een procent van de omzet uitmaakt (naar schatting 14 miljoen euro dus). De Nationale Loterij maakte duidelijk dat ze haar gokproducten, met name Scooore!, ziet als een defensief aanbod. Het wil in de krantenwinkels een factor van belang zijn in een markt waar het de vele gokbedrijven geen vrije baan wil geven.

“Dan wordt de krantenwinkel een verdoken wedkantoor”, zegt Jannie Haek. “We bieden het al sinds 2010 aan en maken er weinig reclame voor. We zijn geen deel van het probleem. Bovendien vragen we elke deelnemer om zijn rijksregisternummer. We controleren ook streng de leeftijd van de deelnemers.”

Analyse Unizo in de pipeline

Naast de cijfers die de Nationale Loterij communiceerde, werkte ook financieel expert Luc Roesems in opdracht van Unizo een analyse van de evolutie uit bij een staal van krantenwinkels. Hieruit blijkt onder andere dat ook de prijsstijging mee de omzetgroei in 2019 verklaart. Daarnaast verteld de studie meer over de impact van het nieuwe vergoedingssysteem op de inkomsten van de krantenwinkels. (wt)