1
stdClass Object ( [error] => stdClass Object ( [message] => (#10) This endpoint requires the 'pages_read_user_content' permission or the 'Page Public Content Access' feature. Refer to https://developers.facebook.com/docs/apps/review/login-permissions#manage-pages and https://developers.facebook.com/docs/apps/review/feature#reference-PAGES_ACCESS for details. [type] => OAuthException [code] => 10 [fbtrace_id] => AetWCx8Slo5EcU9Dds6O_rx ) )

Resultaten enquête elektronisch betalen: wijdverspreid, maar liever niet verplicht

Onderzoek 24 augustus 2020

De resultaten van onze enquête over elektronisch betalen zijn overduidelijk. Een heel grote meerderheid biedt al minstens één vorm van elektronisch betalen aan. Maar opvallend: een wettelijke verplichting vinden veel dagbladhandelaars geen fijn idee.

Onze enquête over het aanbieden van elektronisch betalen in de krantenwinkel kwam er naar aanleiding van het wetsvoorstel dat CD&V hierover indiende. Het voorstel pleit ervoor om elke handelszaak te verplichten om minstens één manier van elektronisch betalen aan te bieden. Het dateert van 2019, maar kwam door COVID-19 opnieuw op tafel.

Ook met kredietkaart

Aan de enquête namen in totaal 159 winkeliers deel en bijna 94% van de respondenten gaf aan dat ze in hun krantenwinkel al een vorm van elektronisch betalen aanbieden. Een zeer grote meerderheid dus en ook het aanbod blijkt divers te zijn. Betalen met debetkaart en contactloos komt nagenoeg even sterk naar voor, maar ook betalen met kredietkaart is bijvoorbeeld al bij één op de vijf winkeliers mogelijk.

Liever geen verplichting

Last but not least, polsten we bij de deelnemers ook naar het wetsvoorstel en de mogelijke verplichting. Hoewel meer dan negen op de tien dus al automatisch aan die verplichting zou voldoen, geeft twee derde van de deelnemende persverkopers te kennen dat ze tegen de verplichting zijn. Daartegenover is slechts 15% uitgesproken voorstander en maakt het nog eens 18% helemaal niets uit. Conclusie: een dagbladhandelaar behoudt graag zijn keuzevrijheid en dat is in dit geval, gezien de geschiedenis van hoge kosten voor elektronisch betalen, misschien niet eens zo verwonderlijk.