1
stdClass Object ( [error] => stdClass Object ( [message] => (#10) This endpoint requires the 'pages_read_user_content' permission or the 'Page Public Content Access' feature. Refer to https://developers.facebook.com/docs/apps/review/login-permissions#manage-pages and https://developers.facebook.com/docs/apps/review/feature#reference-PAGES_ACCESS for details. [type] => OAuthException [code] => 10 [fbtrace_id] => A_2vcOFBGKqCOjMQhDf1A85 ) )

Zo verliep de start van het verplichte mondmasker in de krantenwinkel

Corona 13 juli 2020

Zaterdag waren klanten voor het eerst verplicht om een mondmasker te dragen in uw krantenwinkel. Volgden ze de nieuwe regel vlot of hadden velen nog niet door dat ze ook in de dagbladhandel een mondmasker moeten dragen? Een rondvraag.

‘T Pleintje (Asse): “Ik voel mij veiliger in mijn winkel”

“De meeste van onze klanten hebben een mondmasker aan”, zegt Patrick Van Loo. “Enkele klanten stapten de winkel binnen zonder, maar als we hen erop wijzen dat ze het moeten dragen, dan gebeurt dat zonder discussie. Het meest gebruikte excuus is dat ze het in de auto vergeten zijn, maar problemen hebben we nog niet gehad. Zelf dragen we uiteraard ook een masker. Het is een goede maatregel en eerlijk gezegd voel ik mij nu veiliger in de winkel.”

 

Phantasia Mediastore (Wijnegem): “Moeten winkeliers ook een mondmasker dragen achter plexiglas?”

“Ik heb al klanten over de vloer gehad die echt lastig doen”, zegt Mark Leirs. “Die gewoon vlakaf zeggen dat ze niet meer terugkomen als ze een masker moeten dragen. Dat moet dan maar, denk ik dan. De verplichting is er voor iedereen.”

“Wat ik me wel afvraag, is of wij als winkelier, die toch beschermd worden door een plexiglas, ook onderworpen zijn aan die verplichting.” Wij wijzen Mark erop dat de verplichting geldt voor iedereen die aanwezig is in een winkel. “Zoiets dacht ik al, maar ik wou zekerheid. Het is soms wel lastig, maar als er niemand in de winkel is, zet ik mijn masker af en toe even af.”

“Ik vraag me ook af of wij aansprakelijk kunnen gesteld worden voor klanten die weigeren een mondmasker te dragen. Logisch lijkt mij dat zeker niet. Ik verwittig iedereen en ik heb affiches opgehaald bij Unizo. Die waren voor de bakker bestemd, maar ik heb het onderste gedeelte afgeknipt en heb de affiche opgehangen in mijn winkel. Zo lijkt het mij wel dat ik mijn plicht doe. De politie bellen is niet aan de orde. Je kan toch maar moeilijk een klant in de winkel houden met de vraag dat hij wacht tot de politie komt om hem of haar te beboeten.”

 

IPS De Brug (Gent): “7 op de 10 draagt spontaan een masker”

“De maatregel wordt hier tamelijk goed opgevolgd”, aldus Sveta van IPS De Brug. “Laten we zeggen dat zeven op de tien klanten het mondmaskertje uit eigen beweging opzetten. Soms zijn er wel eens mensen die een beetje geërgerd reageren, maar wij wijzen hen dan op de verplichting, dat het gewoon de wet is. We verkopen de maskertjes ook in de winkel en er hangen affiches om de mensen op de hoogte te stellen. Ik vind het een goede maatregel, alleen lijken de boetes die men oplegt aan mensen die het maskertje niet dragen toch buiten proportie hoog.”

 

Press Shop (Knokke-Heist): “Soms is het alsof het allemaal niet meer hoeft”

“Zaterdag viel het allemaal best mee”, zucht Stefanie Cocquyt. “De meeste klanten hadden een mondmasker om. Maar de dagen daarop is het precies of het allemaal niet meer hoeft. We horen ook de meest vreemde opmerkingen, zoals de vraag waarom het verplicht is. Tja, als je de actualiteit een beetje volgt… Of ze zijn het vergeten. Het ‘mooiste’ argument vond ik dat iemand me zei dat hij dacht dat het in Knokke niet verplicht was. Wij verwittigen de klanten dat er boetes kunnen worden gegeven. Natuurlijk kunnen wij dat niet en maar goed ook, maar de politie patrouilleert toch regelmatig in de buurt. De verplichting van de mondmaskers vind ik een goede maatregel. Zelf voel ik me niet veiliger, maar ten opzichte van de andere klanten is het toch erg nuttig.”

 

Dagbladhandel Atlantis (Tongeren): “Beetje lastig om de hele dag met een masker te werken”

“De maatregel wordt in het algemeen goed opgevolgd”, zegt Romina Merinova. “Het grootste gedeelte van de klanten zet spontaan een mondmasker op. Zaterdag heb ik wel een klant gehad die zich boos maakte toen ik hem op de verplichting wees. Hij reageerde: “Als het zo is, zal je mij nooit meer in je zaak zien.” Maar dat is wel een uitzondering. De meeste mensen weten dat het moet en af en toe zegt iemand dat hij het maskertje in de auto heeft laten liggen. Dan gaat de klant het ook netjes halen en opzetten. We hebben ook twee affiches in de winkel opgehangen om de klanten op de hoogte te stellen. Die verplichting lijkt mij een goede maatregel voor de klanten. Al is het een beetje lastig om een ganse dag met zo’n masker te moeten werken.”

 

De Gouden Griffel (Kortrijk): “Nog nooit een discussie gehad met een klant”

“De klanten weten dat er een verplichting is in alle winkels, dus ook in de dagbladhandels”, aldus Peter Vervaecke. “De maatregel wordt dan ook redelijk goed spontaan opgevolgd. Negentig procent van de mensen doen spontaan een mondmaskertje om. De anderen wijs ik erop en eigenlijk heb ik nog nooit een discussie gehad met een klant. Er hangen ook affiches in mijn winkel waarop alles nog eens duidelijk wordt gemaakt. Voor de klanten vind ik het een prima maatregel. Eigenlijk voel ik me achter mijn plexiglas al goed beschermd, maar ik weet dat ik een maskertje moet dragen, dus doe ik het uiteraard.”

 

IMS (Antwerpen): “Vooral belangrijk voor de klanten”

“In mijn zaak heb ik nog geen enkel probleem gehad”, verzekert Dirk Willems ons. “De verplichting wordt hier gewoon voor 100 procent opgevolgd. Eigenlijk heb ik nog niemand moeten vragen om een mondmaskertje om te doen, de mensen doen het allemaal spontaan. Misschien heeft het ook te maken met het soort winkel die je hebt, met de locatie ook. Dat die verplichting er kwam vind ik absoluut een goede maatregel. Voor mezelf maakt het niet zoveel uit, maar voor de klanten is het wel belangrijk.”