1
stdClass Object ( [error] => stdClass Object ( [message] => (#10) This endpoint requires the 'pages_read_user_content' permission or the 'Page Public Content Access' feature. Refer to https://developers.facebook.com/docs/apps/review/login-permissions#manage-pages and https://developers.facebook.com/docs/apps/review/feature#reference-PAGES_ACCESS for details. [type] => OAuthException [code] => 10 [fbtrace_id] => Au8ivkcJZ2VehWTxnM-8gHD ) )

178 miljoen euro winst voor DPG Media in 2020

Financieel 1 reacties 25 maart 2021

DPG Media, het bedrijf ontstaan uit de fusie van De Persgroep en Medialaan, heeft voor 2020 een balans vol records neergelegd. Uit een omzet van meer dan 1,7 miljard euro haalt de groep van Christian Van Thillo een nettowinst van 178 miljoen euro.

Eind februari kondigde ook Mediahuis al forse winstcijfers aan, maar DPG Media gaat nog een stuk harder. De nettowinst van DPG Media komt uit op 178 miljoen euro en dat is 39% hoger dan in 2019. Corona heeft de opmars van DPG allerminst verstoord en dat is ook te merken aan de omzetevolutie. Het omzetcijfer ligt met 1,766 miljard euro 8% hoger dan in 2019. Van de 1,7 miljard euro omzet komt iets meer dan een derde uit België (673 miljoen euro).

Minder reclame-inkomsten

Kijken we dieper in de cijfers, dan zien we nog een tendens die vergelijkbaar is met Mediahuis: de reclame-inkomsten blijven onder druk staan, terwijl het aantal abonnees groeit. De reclame-inkomsten dalen met 5% (rekening houdend met de integratie van Sanoma Media Nederland) en klokken af op 471 miljoen euro. Kijk je op vergelijkbare basis naar de reclame (zonder Sanoma) dan verliest DPG Media 13% en dat is in lijn met de markt (Mediahuis heeft het over 10 tot 20%).

820 miljoen euro omzet in de lezersmarkt

De reclame-inkomsten vertegenwoordigen minder dan een derde van de totale omzet. De lezersmarkt daarentegen is goed voor 820 miljoen euro. DPG zag zijn aantal abonnees met 2% groeien en telt nu in totaal 3,6 miljoen abonnees voor zijn kranten en magazines. Online diensten brengen 130 miljoen op (+10%). Zo komt bijvoorbeeld 71 miljoen via de Nederlandse verzekeringssite Independer (onlangs ook in België gelanceerd).

“Digitalisering loont”

Gevraagd hoe zijn groep erin geslaagd is om zo performant door het woelige 2020 te zwemmen, wees Christian Van Thillo, executive chairman DPG Media, vooral op de digitalisering. “Toen de eerste lockdowns werden afgekondigd en adverteerders massaal hun campagnes annuleerden, vreesden we voor een erg moeilijk jaar, maar het is heel anders gelopen”, vertelt hij. “De hele bevolking is tijdens deze crisis online gegaan om zich te informeren, om te communiceren, winkelen en werken. Onze groep die al jaren investeert in een doorgedreven digitalisering heeft daar de vruchten van geplukt. Afgelopen jaar heeft wederom bewezen dat onze media ertoe doen en dat onze strategie werkt. We hebben ingezet op schaalvergroting om slagvaardig en weerbaar te zijn, de digitale transformatie van onze media is aardig aan het lukken en de online services zijn een belangrijke groeipoot voor de groep geworden. We kijken met vertrouwen naar de toekomst.”

In de volgende editie van ons digitale magazine Radar leggen we de evolutie van de abonnementen bij DPG Media en Mediahuis naast de bredere evolutie van de persverkoopcijfers (abonnementen en losse verkoop) die het CIM (Centrum voor Informatie over de Media) recent publiceerde voor 2020.

1 reacties
nieuwste oudste meest gestemd
Dirk Willems

10 % netto marge vraagt voor een dividend ! Mooie cijfers voor de uitgevers.
Nu is het nog maar de vraag of deze bedrijven, die steeds meer digitaliseren, rechtmatig gebruik kunnen blijven maken van overheidssteun.
Of het moet zijn om hun overnames te financieren …
10 jaar overheidssteun = jaaromzet 2020 van de groep …

Disclaimer Reacties

Als sectororganisatie vinden wij het belangrijk om te luisteren naar de meningen van onze lezers. Daarom is het mogelijk om op de artikels op onze website te reageren. VFP verzoekt haar lezers dit op een volwassen en beleefde manier te doen. Beledigingen, persoonlijke aanvallen, het spammen van de commentaren, illegale informatie (bv. inbreuken op het auteursrecht of andere wettelijke bepalingen) en commerciële informatie zijn niet toegestaan. VFP en de redactie van Radar eigenen zich daarom het recht toe om dergelijke reacties te verwijderen wanneer zij dit nodig achten.

Verder gaan wij uit van de goede intenties van de Radar-lezer. Commentaren worden niet voor publicatie goedgekeurd. Radar wijst alle verantwoordelijkheid af voor wat in de commentaren verschijnt en hoeft qua visie, waarden en mening niet noodzakelijk akkoord te gaan met wat in deze commentaren verschijnt.