1
stdClass Object ( [error] => stdClass Object ( [message] => (#10) This endpoint requires the 'pages_read_user_content' permission or the 'Page Public Content Access' feature. Refer to https://developers.facebook.com/docs/apps/review/login-permissions#manage-pages and https://developers.facebook.com/docs/apps/review/feature#reference-PAGES_ACCESS for details. [type] => OAuthException [code] => 10 [fbtrace_id] => A1tcDqF_MykfunYwxFHgpkE ) )

Mediahuis boekt 58,6 miljoen euro winst in 2020

Financieel 1 reacties 2 maart 2021

Uit de jaarcijfers die Mediahuis vorige week bekendmaakte, blijkt dat de mediagroep in 2020 bijna een miljard euro omzet en 58,6 miljoen euro winst boekte. Als verklaring wijst Mediahuis onder andere op de groei van het aantal digitale abonnees.

De omzet van Mediahuis in 2020 steeg met 15% tot 990,5 miljoen euro. De krant De Tijd omschreef de groep al meteen als een ‘miljardenbedrijf’, een titel die eerder al DPG Media te beurt viel. De cijfers van de belangrijkste concurrent zijn overigens nog niet bekend, maar in 2019 klokte de groep van Christian Van Thillo af op 1,6 miljard euro omzet. Door de overname van een reeks van Sanoma-titels komt bij DPG de kaap van 2 miljard euro omzet in zicht.

Overnamepolitiek

Terug naar Mediahuis, dat zijn omzetstijging in belangrijke mate dankt aan de overnamepolitiek van vorig jaar. Het kocht in Luxemburg de grootste krant van het land (Wort) en in Nederland de regionale titels van de Noordelijke Dagbladcombinatie. In de cijfers van 2020 zit ook het eerste volledige jaar van het in 2019 overgenomen Ierse INM.

Minder advertentie-inkomsten

De overnames krikken dus de omzet op, maar hoe deed Mediahuis het qua winst in 2020? Best goed, want ook de nettowinst groeide mee van 14,7 miljoen euro in 2019 naar 58,6 miljoen euro vorig jaar. De pandemie liet zich echter wel voelen in de advertentie-inkomsten. Mediahuis gaf geen aparte cijfers, maar haalt dalingen aan met 10 tot 20% van de advertentie-inkomsten. Dat is een daling die aansluit bij hoe de markt algemeen reageerde.

Meer digitale abonnementen

De winstgevendheid van Mediahuis komt niet van de advertenties, maar wel van de lezersmarkt. De groep geeft aan dat het een deel van het verlies wist te compenseren via de verkoop van digitale abonnementen. “De coronapandemie heeft een bijzonder negatieve invloed gehad op onze advertentie-inkomsten, maar het aantal digitale abonnees groeide fors en de podcasts werden een vaste waarde”, liet CEO Gert Ysebaert optekenen in de eigen kranten. In totaal telt Mediahuis (in alle markten) 1,7 miljoen abonnees. Een derde is digitaal, vaak gecombineerd met een papieren kranten tijdens het weekend.

Bijna uit de schulden

Nog in de kolom met de goede punten: Mediahuis is bijna schuldenvrij. Van 135 miljoen euro schulden in 2019 ging het naar 66 miljoen euro in 2020. Dit jaar zal ook de meerwaarde uit de verkoop van Keesing Media Groep, waarin Mediahuis 30% bezat, de schuldgraad verder doen dalen. “Onze prognoses oogden in het voorjaar van 2020 door corona minder goed, maar we eindigden het jaar met een sterkere financiële positie dan ooit”, reageerde CFO Kristiaan De Beukelaer in De Tijd. Mediahuis is met andere woorden zowel quasi schuldenvrij als sterk winstgevend. Dat is een positie die veel dagbladhandelaars doet hopen dat zij in de toekomst mogen rekenen op een betere vergoeding voor de losse verkoop.

1 reacties
nieuwste oudste meest gestemd
Conny

Winst op de kop van de krantenwinkels. Niet moeilijk hé….

Disclaimer Reacties

Als sectororganisatie vinden wij het belangrijk om te luisteren naar de meningen van onze lezers. Daarom is het mogelijk om op de artikels op onze website te reageren. VFP verzoekt haar lezers dit op een volwassen en beleefde manier te doen. Beledigingen, persoonlijke aanvallen, het spammen van de commentaren, illegale informatie (bv. inbreuken op het auteursrecht of andere wettelijke bepalingen) en commerciële informatie zijn niet toegestaan. VFP en de redactie van Radar eigenen zich daarom het recht toe om dergelijke reacties te verwijderen wanneer zij dit nodig achten.

Verder gaan wij uit van de goede intenties van de Radar-lezer. Commentaren worden niet voor publicatie goedgekeurd. Radar wijst alle verantwoordelijkheid af voor wat in de commentaren verschijnt en hoeft qua visie, waarden en mening niet noodzakelijk akkoord te gaan met wat in deze commentaren verschijnt.