1
stdClass Object ( [error] => stdClass Object ( [message] => (#10) This endpoint requires the 'pages_read_user_content' permission or the 'Page Public Content Access' feature. Refer to https://developers.facebook.com/docs/apps/review/login-permissions#manage-pages and https://developers.facebook.com/docs/apps/review/feature#reference-PAGES_ACCESS for details. [type] => OAuthException [code] => 10 [fbtrace_id] => AWDha_fOe_YrX8S3wFJigAv ) )

Bpost neemt gas terug: “Niet zeker dat we kranten in postkantoor zullen verkopen”

Pers 10 december 2020

Bpost CEO Jean-Paul Van Avermaet liet verstaan dat postkantoren op termijn ook pers willen verkopen, maar inmiddels neemt bpost gas terug. Het postbedrijf laat weten dat het helemaal nog niet zeker is met welke producten het zijn postkantoren wil diversifiëren. “Het gaat ons enkel om dienstverlening, niet om concurrentie met bestaande winkels”, klinkt het.

De recente nieuwsberichten over de strategische plannen van bpost bevatten unisono dezelfde boodschap: ‘bpost wil in zijn kantoren ook voeding, snoep en kranten verkopen’. Aanleiding voor die berichten zijn uitspraken van CEO Jean-Paul Van Avermaet. Die gaf te kennen in de kranten dat het postbedrijf op zoek moet naar andere manier om geld te verdienen. “In de landelijke gebieden moeten we die kunnen omvormen tot onestop-shops waar je voeding, kranten en tijdschrift kan kopen”, verklaarde Van Avermaet aan Het Nieuwsblad. Ook bankdiensten, printen en scannen staan op het verlanglijstje.

Ontsteltenis

De reacties op de uitlatingen van Van Avermaet lieten niet op zich wachten. Buurtsuper.be (Unizo) noemde de plannen bij monde van Luc Ardies al “hallucinant” en ook in de eerste reacties van persverkopers vielen harde woorden. Onze redactie deed een korte rondvraag en de reacties die u hier kan lezen, geven aan dat de boodschap van Van Avermaet zonder enige twijfel slecht gevallen is. Dat bpost zich enerzijds als partner opstelt in de pakjesmarkt en anderzijds concurrentie voor de persverkoop zou organiseren in zijn postkantoren, valt bij veel winkeliers zwaar. Minister van Overheidsbedrijven Petra De Sutter (Groen) gaf aanvankelijk te kennen wel mogelijkheden te zien voor de bpost-plannen en wou het idee meenemen naar de volgende beheersovereenkomst met bpost. Later keerde ook bij haar de wind . Haar woordvoerder liet via Twitter weten dat postkantoren geen buurtwinkels zullen worden. “De kantoren van bpost kunnen in de toekomst een belangrijke, maatschappelijke rol spelen, dankzij hun uitstekende netwerk tot in de kleinste dorpen. Bijvoorbeeld ouderen helpen bij online administratieve zaken. Maar een buurtwinkel zal een postkantoor niet worden”, staat er te lezen.

“Invulling diversificatie nog niet bekend”

Met alle negatieve reacties samen lijkt het initiële idee van Van Avermaet daarmee nu al afgeschreven. Reeds in de eerste berichten stuurde bpost de communicatie van haar CEO bij. “Wat we precies zullen doen en hoe en wanneer we dat zullen doen, zullen we met de nodige mensen bespreken en zal in de volgende jaren duidelijk worden”, liet woordvoerster Veerle Van Mierlo optekenen. Onduidelijkheid troef dus, met aan de ene kant een CEO die het letterlijk heeft over kranten, gevolgd door de melding dat het allemaal nog lang niet zeker is. Gevraagd naar verduidelijking, liet François Henrion, hoofd van de Postpunten, weten dat het bpost vooral om dienstverlening te doen is. “In een almaar meer digitale wereld wil bpost lokaal aanwezig zijn en de postkantoren in die context een toekomst geven”, zegt hij. “We bekijken hoe we het best aan dienstverlening kunnen doen en dan kom je uit bij financiële diensten, maar bijvoorbeeld ook bij printen en scannen.”

Bestaand lokaal aanbod geeft de doorslag

Geen kranten dus? Henrion toont zich alvast een koele minnaar van dat plan. “Het zal in de eerste plaats de lokale situatie zijn die zal bepalen hoe een postkantoor zich diversifieert”, zegt hij. “Is het postkantoor als laatste aanwezig in een dorp, dan bekijken we de opportuniteit om bepaalde producten aan te bieden. Dat zullen geen broodjes zijn, zoals ik her en der lees, maar ook voor kranten moeten we eerlijk zijn dat de huidige volumes aantonen dat het potentieel miniem is. En nogmaals: het is ons er niet om te doen om met die producten bestaande winkels te beconcurreren. De krantenwinkels blijven belangrijk voor ons als partner in het verhaal van de Postpunten. Onze gediversifieerde postkantoren zullen daarom veeleer blijven mikken op dienstverlening en afhankelijk van de situatie de rol spelen van dépanneur.”

Nog niet voor meteen

De uitrol van de diversificatie van de postkantoren wordt overigens geen verhaal van de korte termijn. De uitspraken van Jean-Paul Van Avermaet kaderden in het strategisch plan voor 2026. “In 2021 hoef je hierover nog geen nieuws te verwachten. Momenteel lopen nog geen concrete initiatieven”, besluit François Henrion.