1

Corona doet magazineverkoop stijgen en krantenverkoop dalen

Corona 21 april 2020

Verkoopt pers automatisch goed tijdens deze Corona-crisis? De cijfers die we kregen van bpost en Ubiway geven een dubbel beeld. De magazines doen het uitstekend, maar de kranten kennen een daling. De krantenverkoop zakt met 5% in het algemeen, maar toont ook een verschuiving richting de supermarkten.

Enkele winkeliers getuigden er al over, maar nu bevestigen ook bpost en Ubiway dat de losse verkoop van (publieks)magazines het goed doet sinds de start van de Corona-crisis. In de cijfers van de voorbije vier weken (midden maart tot midden april) doen niet zozeer de nieuwsmagazines, maar wel magazines voor specifieke doelgroepen het zeer goed. Vergeleken met de weken 6 tot 8 van 2020 zien we een verdubbeling van de verkoop van tienermagazines. Ook puzzel-, mannen- en kleuterbladen doen het heel goed.

  • Tienermagazines: +102%
  • Puzzelmagazines: +79%
  • Mannenbladen: +58%
  • Kleuteruitgaven: +48%
  • Familiebladen (incl. keuken): +26%
  • Woon- en decoratiemagazines: +20%
  • Motomagazines: +16%
  • Vrouwenbladen: +14%

Kranten verliezen vijf procent

Terwijl de magazines het zeer goed doen, blijkt uit de cijfers van Ubiway en bpost dat de losse verkoop van kranten niet profiteert van de vele actualiteit over de Corona-crisis. In de periode van 15 maart tot 15 april zakte de verkoop met 5%. Het is niet onwaarschijnlijk dat de snellere digitale verslaggeving over de crisis een rem zet op de verkoop van de papieren kranten.

Verschuiving van de krantenverkoop naar de supermarkten

Uitgesplitst per type verkooppunt zie je dat die verkoopdaling zich in mindere mate doorzet in de krantenwinkels. In de dagbladhandels bedraagt de daling van de krantenverkoop 2%, terwijl de supermarkten zelfs een stijging met 5% noteren. Volgens Ubiway zijn het vooral de boekhandels en stationswinkels die ervoor zorgen dat het totale gemiddelde naar -5% zakt.

Abonnementen versus losse verkoop

Bij gebrek aan CIM-cijfers is het momenteel moeilijk uit te maken of ook de abonnementenverkoop stijgt. In haar analyse van de persverkoop geeft de uitgeversfederatie We Media wel een indicatie van de impact van de Corona-crisis op de abonnementendistributie: “De volumes die worden verdeeld, zijn momenteel nog dezelfde”, klinkt het. Wel maakt We Media gewag van “een trend naar hogere volumes en bepaalde titels doen het vrij goed”.