1
stdClass Object ( [error] => stdClass Object ( [message] => (#10) This endpoint requires the 'pages_read_user_content' permission or the 'Page Public Content Access' feature. Refer to https://developers.facebook.com/docs/apps/review/login-permissions#manage-pages and https://developers.facebook.com/docs/apps/review/feature#reference-PAGES_ACCESS for details. [type] => OAuthException [code] => 10 [fbtrace_id] => AG7Y8Za9tM0gWPb8VWHFzEf ) )

Mediahuis brengt marge weekkranten weer naar 20%

Financieel 4 reacties 23 februari 2021

Mediahuis heeft na onderhandelingen met Perstablo de vaste marge voor kranten op weekdagen verhoogd met 5 eurocent. De nieuwe vaste marge op De Standaard, Het Nieuwsblad, Gazet van Antwerpen en Het Belang van Limburg bedraagt 0,55 euro. Dat stemt overeen met een korting van 20,37%, wat de prijsverhoging van 1 januari compenseert. Voor de weekendkranten blijft de marge ongewijzigd.

Sinds 1 januari 2021 gaan de kranten van Mediahuis voor 20 cent meer over de toonbank. Door de vaste marge die de uitgever in 2018 invoerde, genoten winkeliers echter niet mee van die prijsstijging. Uitgedrukt in procenten viel de marge tijdens de week terug tot 18,52%, wat winkeliers al snel een maandloon kan schelen ten opzichte van de marge van 25% (die concurrent DPG Media bijvoorbeeld wel nog hanteert).

Tijdens de week terug naar 20%

Na onderhandelingen met Perstablo besliste Mediahuis echter om de vaste marge tijdens de weekdagen op te krikken. Wie in de week een exemplaar van De Standaard, Het Nieuwsblad, Gazet van Antwerpen of Het Belang van Limburg verkoopt, verdient daar voortaan 0,55 euro in plaats van 0,5 euro op. Vertaald in procenten stijgt de marge daardoor naar 20,37% op de verkoopprijs. Dat is een terugkeer naar de marge van eind 2020, toen een weekkrant nog 2,5 euro kostte en de marge 0,5 euro bedroeg.

In het weekend stijgt de vaste marge niet

Voor de duurdere weekendkrant sleepte Perstablo echter geen verhoging van de vaste marge uit de brand. De marges blijven daar behouden op 0,75 euro (1 euro voor De Standaard) en dus compenseert Mediahuis de winkels niet voor de nieuwe prijsverhoging. Op een weekendkrant van Het Nieuwsblad, Gazet van Antwerpen of Het Belang van Limburg verdien je als winkelier 19,74%), voor De Standaard is dat 21,28%.

UPDATE: Opgelet, enkele dagen na de initiële aankondiging van Perstablo bleek dat in het communiqué dat de winkeliers kregen de vaste marges voor de weekendkranten fout vermeld staan. Perstablo haalde ‘gelijk gebleven marges’ aan van 0,60 en 0,75 euro in plaats van 0,75 en 1 euro (de vaste marge sinds 2018). Mediahuis bevestigde bij monde van directeur Media Services Koen Maes aan onze redactie dat die informatie niet correct is. Op een weekendkrant van Het Nieuwsblad, Gazet van Antwerpen of Het Belang van Limburg verdien je als winkelier wel degelijk 0,75 euro (en 1 euro voor De Standaard).

Vaste vergoeding en graduele opwaardering?

Opvallend in de communicatie over de verhoging van de vaste marge is dat Mediahuis aangeeft niet te willen afstappen van de vaste marge. “De vaste vergoeding zal in de toekomst steeds een vaste vergoeding blijven”, klinkt het. Maar tegelijk geeft Mediahuis ook aan dat het bij eventuele toekomstige prijsstijgingen een graduele verhoging van de vaste marge zal doorvoeren. Dat lijken op het eerste zicht twee tegengestelde bewegingen: een vaste marge die gradueel meegroeit met de verkoopprijs heeft veel weg van een procentuele marge. Door af te spreken om de vaste marge ‘gradueel op te waarderen’, lijkt Mediahuis in deze onderhandelingen dan ook vooral een zekere vrijheid te hebben ingebouwd. De uitgever is hierdoor bij een stijging van de vaste marge niet gebonden aan een vooraf afgesproken percentage, zoals voorheen het geval was bij de historische marge van 25%. Mediahuis kan met andere woorden steeds beslissen om de vaste marge minder sterk te laten groeien dan de nieuwe prijsstijging zou vereisen.

4 reacties
nieuwste oudste meest gestemd
Steven Was

waarom geen 25% in de week en weekend. zoals de andere kranten. ze pakken al genoeg klanten af met hun goed kopen abonnementen!!!!

Yvonne Steinberger

Gezien de inflatie kan het niet zijn dat de vaste marge door de uitgever eenzijdig vastgelegd wordt. Dit is misbruik van een machtspositie en sinds okt. 2020 in de wet verankerd als strafbaar. Het gaat volledig voorbij aan de stijgende kosten van de dagbladhandelaar en brengt hem op termijn financieel steeds verder onder druk. De vaste vergoeding zou dan ook MINSTENS moeten rekening houden met de index. Men had nooit moeten toelaten om af te stappen van de procentuele marge.

Marc Van der Cruyssen

Een aalmoes bovenop een aalmoes. Adding insult to injury. Was ik geen hevige voorstander van de persvrijheid, Mediahuis vloog volledig buiten.

Jonckheere stefaan

Hopelijk minstens met terugwerkende kracht

Disclaimer Reacties

Als sectororganisatie vinden wij het belangrijk om te luisteren naar de meningen van onze lezers. Daarom is het mogelijk om op de artikels op onze website te reageren. VFP verzoekt haar lezers dit op een volwassen en beleefde manier te doen. Beledigingen, persoonlijke aanvallen, het spammen van de commentaren, illegale informatie (bv. inbreuken op het auteursrecht of andere wettelijke bepalingen) en commerciële informatie zijn niet toegestaan. VFP en de redactie van Radar eigenen zich daarom het recht toe om dergelijke reacties te verwijderen wanneer zij dit nodig achten.

Verder gaan wij uit van de goede intenties van de Radar-lezer. Commentaren worden niet voor publicatie goedgekeurd. Radar wijst alle verantwoordelijkheid af voor wat in de commentaren verschijnt en hoeft qua visie, waarden en mening niet noodzakelijk akkoord te gaan met wat in deze commentaren verschijnt.