1

6 op de 10 winkeliers missen dit jaar minstens 1.500 euro door vaste marge Mediahuis

Financieel 19 januari 2021

Door de prijsopslag van de Mediahuis-kranten (+ 0,20 euro) mislopen 6 op de 10 winkels een winst van 1.500 euro of meer. Dat blijkt uit een bevraging van Radar. Daarin polsten we via een rekenmodule naar het bedrag dat winkeliers dit jaar bijkomend hadden verdiend indien Mediahuis nog steeds de procentuele marge van 25% had gehanteerd.

Op 1 januari werden de vier krantentitels van Mediahuis 0,20 euro duurder. In onze eerdere berichten daarover legden we uit waarom u als winkelier niets verdient aan die hogere prijs. Met name de overstap naar een vaste marge, een beslissing van Mediahuis uit 2018, zorgt ervoor dat de marge procentueel gezien tijdens de week terugvalt op 18,52%. Indien Mediahuis, zoals gangbaar is in de markt, op een procentuele marge van 25% was gebleven, dan hadden veel winkeliers daar in 2021 zowat een extra maandloon aan overgehouden.

Een maandloon minder

Radar wou de dagbladhandelaar meer inzicht geven in het precieze bedrag dat ze zouden mislopen en ontwikkelde daarom een handige rekenmodule (invullen kan nog steeds overigens). De hypothese dat de gemiddelde winkel een bedrag in de buurt van een maandloon zal mislopen, werd bevestigd door een groep van 51 winkeliers die ons hun resultaten deelden. Maar liefst 58,8% geeft op basis van zijn gemiddelde verkoop voor de Mediahuis-titels te kennen dat door de vaste marge in 2021  minstens 1.500 euro aan inkomsten bij de uitgever blijft.

Uitschieters boven 3.000 euro

Kijken we meer specifiek naar de winkels met een hoge verkoop voor Mediahuis, dan valt op dat zelfs 29,4% aangeeft meer dan 2.000 euro op jaarbasis te zullen missen. Bij de winkels met hoge verkoopcijfers voor Mediahuis piekt de gemiste winst zelfs boven 3.000 euro (met 3.358 euro als uitschieter). Bij vier op de tien blijft het verlies ‘beperkt’ tot een bedrag onder 1.500 euro, bij iets minder dan een kwart onder 1.000 euro.

Boycot

Geen enkele winkel geeft aan niets te verliezen, al liepen bij onze redactie wel commentaren binnen die daarop wijzen. “Ik mis geen cent aan de prijsverhoging van hun kranten want ik heb de gewijzigde politiek vanaf de eerste dag afgekeurd en Mediahuis aan de deur gezet”, schrijft een persverkoper ons. “Ik verkoop dus meer andere kranten maar geen Het Nieuwsblad of De Standaard meer sinds de wijziging. De grote meerderheid van de mensen die hun kranten willen en zien dat er geen ligt, kopen dan Het Laatste Nieuws of De Morgen.” In de reacties die we vorige week verzamelden, zagen we winkeliers die zo’n boycot minder opportuun vinden. Het onderwerp duikt echter ook spontaan op in deze reportage die we maakten bij een winkel die heel veel winst verliest en een collega bij wie de impact beperkt blijft. Het mag duidelijk zijn dat Mediahuis met de impact zijn nieuwe verhoging de winkeliers aan het twijfelen heeft gezet.