1

Persverkoop in 2022: duidelijke terugval in (quasi) alle categorieën

Pers 8 reacties 2 december 2022

De verkoop van pers in de krantenwinkels heeft in 2022 de dalende tendens van voor de pandemie hernomen. Dat blijkt uit cijfers van AMP. Ten opzichte van 2021 liet de persverkoop in zijn geheel een daling van om en bij de 13% noteren. Zowel kranten, magazines als boeken delen in de klappen.

Kranten: verlies met double digits

De krantenverkoop toonde zich al niet echt in de beste vorm naar het einde van de pandemie en die trend zet zich in 2022 duidelijk door. De losse verkoop van dagbladen ging met 11% achteruit in het eerste kwartaal en kende nadien een nog sterkere daling: 16% in kwartaal 2 en 19% in kwartaal 3. Bij het ter perse gaan waren de resultaten – van alle categorieën – van het vierde kwartaal nog niet bekend. Een licht herstel in september doet beterschap vermoeden, maar het niveau van 2021 zullen de kranten normaal gezien niet meer halen.

Boekenrevival afgelopen

De dalende lijn trekt zich door bij de magazines en de boeken, twee perscategorieën die het behoorlijk tot zeer goed deden tijdens de coronacrisis. Het aantal verkochte magazines steeg toen licht, terwijl boeken een fameuze revival meemaakten. Vandaag is er geen sprake meer van een stijgende lijn, integendeel. De magazineverkoop krimpt steeds verder in, met dalingspercentages van 9%, 10% en 15% in de drie afgeronde kwartalen. Boeken doken in het voorjaar meteen het moeras in (-28%), leken dan op een eventueel voorzichtig herstel af te stevenen (-5%), maar klokten uiteindelijk af op -29%.

Magazinepers: lichtpuntjes ontbreken

Wie de verschillende categorieën van de magazinepers afzonderlijk onder de loep neemt, kan weinig lichtpuntjes identificeren. Zeldzame momenten van groei lijken in 2022 steevast beperkt te blijven tot één kwartaal, en spectaculair zijn die percentages nooit. Na eerst een slechte start (-20%) gingen de familiebladen er in het tweede kwartaal bijvoorbeeld met 10% op vooruit, maar door een nieuwe terugval is de geregistreerde eindscore toch negatief (-14%).

Jeugdmagazines: relatief stabiel

Een sterkere versie van dat verhaal zien we terug bij de magazines gericht op tieners. Een initiële (minieme) stijging van 1% werd doorheen het jaar compleet tenietgedaan, met -12% in het tweede kwartaal en nadien een bijzonder pijnlijke -31% in kwartaal drie. Een laatste – nu al… – bescheiden positieve noot heeft te maken met de verkoop in de categorie van jeugd- (of kinder)magazines, die na een beperkte daling (-5%) een kleine hausse (+2%) liet noteren en afklokte op een relatief stabiel resultaat van -1% in het derde kwartaal.

Wonen en dieren: sterke terugval

Troost zoeken bij zulke redelijk stabiele situaties, dan maar? Naast de uitgevers die in jeugdcategorie opereren, kunnen die in de segmenten ‘mannen’ (-1%) en ‘puzzel’ (-3%) opgelucht ademhalen wat de scores in kwartaal 3 betreft. Of toch in vergelijking met de vele andere categorieën, waar ‘wonen’ (-34%), ‘dieren’ (-35%) en ‘zoekertjes’ (-40%) het zwaarst in de klappen delen. Die laatste categorie legde een opvallend parcours met een late inzinking af, want in de eerste twee kwartalen was de toestand nog stabiel.

WK voetbal zorgt voor enige groene cijfer

Stickers, kaarten en trendies vormen een vrij verwaarloosbaar onderdeel binnen de totale verkoop van een gemiddelde krantenwinkel. De relevantie van de resultaten die deze categorie liet optekenen, ligt dan ook net iets lager. Het jaar leek met -80% en -52% nochtans niet goed te beginnen voor dit verkoopsegment. Toch bleek het uiteindelijk gegroeid, en zelfs meer dan verdubbeld te zijn: +123%, meteen het enige groene cijfer in de hele resultatentabel. De reden? In het derde kwartaal kwamen de WK-stickers van Panini op de markt…

Stijging prijsniveau

Een interessante vergelijking binnen het cijfermateriaal van AMP, is die tussen de verkoop- en de omzetresultaten. Wat het totale plaatje betreft, rapporteert men ten aanzien van 2021 (januari tot september) een daling in sales van 12,5%. Daartegenover staat een omzetdaling van ‘slechts’ 6 procent. De omzet kent dus een minder sterke achteruitgang dan de verkoop. Dat betekent dat het prijsniveau gestegen is, zonder evenwel de verkoopdaling volledig te compenseren.

8 reacties
nieuwste oudste meest gestemd
Uitdebroeck Sabine ('t Krantemanneke)

Mijn eerste werk dinsdag is kijken of er nergens in de magazines promofolders zitten. Bij mij gaat geen boekje over de toonbank waar een folder in zit. Dergelijk proefabonnement stopt zogezegd vanzelf. Totaal niet dus. Ik heb zelf eens zo’n abonnement genomen, en ik werd constant gebeld om te verlengen. Ik kon dit zelfs niet als winkelabonnement nemen. Toen ik zegde dat ik mijn krantenwinkel toch iets wilde gunnen vertelde men mij zelfs dat mijn krantenwinkel een percentje kreeg op een abonnement thuis met de post. Heel raar, want men vroeg mij zelfs niet wie mijn krantenwinkel is. Ik heb… Lees verder »

Anneke

Het is schandalig dat niemand maar dan ook niemand in de bres springt om onze “Krantenwinkels” in leven te houden! Wij werken ons te pletter om wat … paar euro’s te verdienen, we moeten vroeg open zijn en laat sluiten voor de mensen die pakjes komen afhalen of terug brengen, de mensen worden overspoeld met promo’s om een abonnement te nemen, waarom idd moet men nog naar onze winkel komen??? Zelfs de VRT springt mee op die kar, in het programma IEDEREEN BEROEMD had je nog op dinsdag de rubriek “koeskes en boekskes” waarin de roddelpers effe werd besproken, nu… Lees verder »

frieda bogaerts

hoe kunnen wij ons nog een “krantenwinkel” noemen, zonder allerlei nevenartikelen die niets met ons business te maken heeft kunnen we ons nog redden hoe gaat dit vertalen naar de goklicenties ?? ik heb een abonnement genomen van 4 euro voor 4 weken op het laatste nieuws , terwijl mijn klanten per dag nu 3.1 euro per krant betalen wordt hier geen onderzoek naar gedaan ? je zou zot zijn om nog een krant te halen in de “krantenwinkel” en nu weer dag allemaal met een spotprijs, ik raad iedere krantenwinkel aan om een abonnement te nemen op naam van… Lees verder »

yves

AMp is toch van bpost en die krijgt steun van de belastingbetaler om kranten etc als ronde te doen. Zo is het gemakkelijk om hun wagenpark uit te breiden. De politiek heeft er ook mede schuld aan. Ik lees geen roddelblaadjes en kranten al niet meer.

dekersgieter

De prijzen moeten nog meer omhoog…

Disclaimer Reacties

Als sectororganisatie vinden wij het belangrijk om te luisteren naar de meningen van onze lezers. Daarom is het mogelijk om op de artikels op onze website te reageren. VFP verzoekt haar lezers dit op een volwassen en beleefde manier te doen. Beledigingen, persoonlijke aanvallen, het spammen van de commentaren, illegale informatie (bv. inbreuken op het auteursrecht of andere wettelijke bepalingen) en commerciële informatie zijn niet toegestaan. VFP en de redactie van Radar eigenen zich daarom het recht toe om dergelijke reacties te verwijderen wanneer zij dit nodig achten.

Verder gaan wij uit van de goede intenties van de Radar-lezer. Commentaren worden niet voor publicatie goedgekeurd. Radar wijst alle verantwoordelijkheid af voor wat in de commentaren verschijnt en hoeft qua visie, waarden en mening niet noodzakelijk akkoord te gaan met wat in deze commentaren verschijnt.