1
stdClass Object ( [error] => stdClass Object ( [message] => (#10) This endpoint requires the 'pages_read_user_content' permission or the 'Page Public Content Access' feature. Refer to https://developers.facebook.com/docs/apps/review/login-permissions#manage-pages and https://developers.facebook.com/docs/apps/review/feature#reference-PAGES_ACCESS for details. [type] => OAuthException [code] => 10 [fbtrace_id] => AK4hFwl6imRo9DBvhd1Udrn ) )

Persverkoop in de krantenwinkels hield stand in de Corona-maanden

Corona 5 juni 2020

In de maanden maart, april en mei heeft de persverkoop in de krantenwinkels het lang niet slecht gedaan. Dat blijkt uit nieuwe cijfers van distributeur AMP. Magazines en boeken verkochten uitstekend, de kranten scoorden minder goed.

Eerder liet AMP al verstaan dat de evolutie van de persverkoop tijdens de Coronacrisis sterk verschilde per type medium. AMP bezorgde ons de cijfers van begin maart tot eind mei en daaruit blijkt dat de verkoop in de krantenwinkels het algemeen zeker niet slecht deed.

Voor een goed begrip: de cijfers in de tabel (te vergroten door erop te klikken) vergelijken de verkoop van maart tot mei met de verkoop in de weken 6 tot 8 (van 3 tot 23 februari). Die verkoop kreeg het cijfer 100 mee. Als de magazines in week 12 een index van 111 kregen, betekent dit dat ze toen een verkoopstijging van 11% in de krantenwinkels lieten noteren ten opzichte van de periode in februari. In de laatste kolom leest u het gemiddelde voor de periode van 16 maart tot eind mei.

Krantenverkoop scoort minder goed

De kranten hadden het zoals eind april al gemeld het moeilijkst. In de eerste week van de lockdown (16 maart) groeide de verkoop in de krantenwinkels nog met 4%, maar daarna deed de krantenverkoop het minder. Tot eind mei volgden er slechts twee weken met een lichte stijging of status quo. Dieptepunt was de week van 13 april, de tweede week van de paasvakantie, toen de krantenverkoop in de perswinkels met 13% naar beneden tuimelde.

Puzzelbladen scoren verbluffend hoog

Het goede nieuws moeten we dus vooral bij de magazines situeren. Sinds midden maart kennen die week op week een verkoopstijging. Bijna de helft van de periode ging het om een stijging met meer dan 10% en nooit was de stijging kleiner dan 5%. Na de moeilijke jaren die de magazinepers heeft gekend, is dat een opsteker. “De verschillen per type magazines zijn opvallend”, stipt Tom Vermeirsch, Chief Commercial Officer bij Ubiway, aan. “Bepaalde families hebben veel beter verkocht: puzzelbladen waren zeer sterke stijgers”. De cijfers van de puzzelbladen zijn inderdaad verbluffend: in de eerste week na de lockdown ging de verkoop ervan in de krantenwinkels meteen maal twee (+109%). Ook daarna bleven de denkmagazines (jeux cérébraux in de tabel) zeer sterk in trek. De stijging van 30% in de tweede helft van mei was de kleinste stijging in twee maanden, want stijgingen met 50% waren eerder de regel.

Ook veel andere types magazines surften mee op de positieve tendens. Tv-magazines, actualiteitsbladen, vrouwenbladen, mannenbladen, jongerenbladen, woonbladen, … ze deden het allemaal prima. Al zijn er ook uitzonderingen: hobby- en reisbladen hadden het moeilijker, net als de erotische magazines.

Voor boeken naar de krantenwinkel

Een speciale vermelding is er zeker ook voor de boekenverkoop, die het in de periode maart-mei heel goed deed in de krantenwinkels. Wie niet terechtkon in de gesloten winkels van Standaard Boekhandel of in zijn bibliotheek kwam duidelijk naar de krantenwinkel. In sommige weken lag de verkoop zelfs driemaal hoger dan normaal en globaal schommelde de boekenverkoop de hele periode rond een verdubbeling. Interessant is dat de verkoopstijging zich doorzette na 11 mei (week 20 in de tabel), toen bijvoorbeeld de vestigingen van Standaard Boekhandel opnieuw de deuren openden.

“Beter dan de supermarkten”

Ondanks de dalingen voor de kranten en voor sommige types van magazines oogt de balans van de crisismaanden dus zeker niet negatief voor de persverkoop in de krantenwinkels. Ook Tom Vermeirsch toont zich over het algemeen best tevreden met de cijfers. “De resultaten zijn verschillend van winkel tot winkel, maar sommige winkels hebben veel beter verkocht. We zien wel een sterke verschuiving van de verkoop. De zelfstandige dagbladhandel kent een sterkere stijging dan de supermarkten. Die scoren ook beter, maar minder uitgesproken. Sommige types winkels zijn sterk gedaald: winkels in de buurt van de stations en ziekenhuizen bijvoorbeeld.”