1

Verbod op gokreclame geldt niet voor krantenwinkels

Kansspelen 0 reacties 11 mei 2022

Als het van minister van Justitie Van Quickenborne afhangt gaat bijna alle reclame voor sportweddenschappen in België nog dit jaar op de schop. Krantenwinkels vormen een uitzondering en kunnen binnen en buiten reclame blijven tonen. Dat vernam Radar op het kabinet van de minister.

Minister van Justitie Vincent Van Quickenborne (Open VLD) bereidt momenteel een nieuw Koninklijk Besluit voor dat reclame voor sportweddenschappen aan banden legt. Volgens dat KB zal gokreclame niet meer mogen op tv en radio, op websites en sociale media, in kranten en tijdschriften en op affiches in de straat. Ook sponsoring van sportploegen of -evenementen verdwijnt als het KB wordt gepubliceerd, al voorziet de tekst voor de sportsector een uitdoofscenario. Pas tegen eind 2024 moeten de logo’s van de voetbal- en andere shirts verdwijnen.

“De filosofie zal zijn dat enkel wie wil gokken en actief op zoek gaat naar informatie erover, in de toekomst nog gokreclame te zien zal krijgen”, liet Van Quickenborne optekenen. “Het constante bombardement van reclame die verslaving in de hand werkt, ook bij jongeren, moet stoppen.”

Heel wat deining

De démarche van Van Quickenborne veroorzaakte heel wat ophef. De sportsector voelde zich benadeeld, de aanbieders van sportweddenschappen wijzen op de risico’s van het illegale circuit, coalitiepartner MR voelt zich gepasseerd door Open VLD en de Nationale Loterij diende uit te leggen waarom het – op Scooore na – geen gokoperator is. Over de impact op de krantenwinkels was in de berichtgeving echter geen spoor terug te vinden. Als de minister enkel nog gokreclame wil tonen aan wie echt informatie zoekt over weddenschappen, kan het dan bijvoorbeeld wel binnen de muren van een krantenwinkel en niet erbuiten?

Van het ene KB naar het andere

Navraag op het kabinet Van Quickenborne leert dat de dagbladhandels in dit nieuwe KB volledig buiten schot blijven. De minister verwijst naar een ander KB, dat in februari verscheen en de regels voor het aanbieden van sportweddenschappen bepaalt. In dat KB trokken vooral de bepalingen rond de openingsuren, de maximale inzet per jaar en het aantal terminals de aandacht, maar de tekst gaat ook in op de reclameregels.

Geen verbod in de dagbladhandel

Volgens het KB van 17 februari 2022 mag “de aangebrachte reclame, zowel langs de straatzijde als in de winkelruimte zelf, voor maximaal een vijfde op de aanneming van weddenschappen gericht zijn en in totaal niet meer dan 3 m² in beslag nemen”. Die bepaling is een expliciete regel om een F2-licentie voor sportweddenschappen te krijgen en daaraan verandert niets. “Het zal nog mogelijk zijn om gokreclame te maken in krantenwinkels volgens de bepalingen die opgenomen zijn in het KB over de dagbladhandel dat in februari werd gepubliceerd”, bevestigt Edward Landtsheere, woordvoerder van minister Van Quickenborne. “In de winkels betekent dit dat bijvoorbeeld ook op de gokterminals nog logo’s mogen worden getoond.”

Uitzondering op de reclameregels

Op die manier lijkt de dagbladhandel met dit nieuwe KB af te stevenen op een uitzondering die vergelijkbaar is met het systeem dat de tabaksreclame tot 2020 kende. Wel is het nog even afwachten of de minister van Justitie zijn zin krijgt. Het KB heeft de handtekening nodig van vijf collega-ministers, waardoor bijvoorbeeld MR de publicatie niet kan verhinderen, maar de aanpak van Van Quickenborne wekte wrevel op in de regering. Als de regering het KB steunt, moet de tekst nog langs Europa en de Raad van State. De minister maakt zich sterk dat het reclameverbod tegen eind dit jaar in werking kan treden.

0 reacties
Disclaimer Reacties

Als sectororganisatie vinden wij het belangrijk om te luisteren naar de meningen van onze lezers. Daarom is het mogelijk om op de artikels op onze website te reageren. VFP verzoekt haar lezers dit op een volwassen en beleefde manier te doen. Beledigingen, persoonlijke aanvallen, het spammen van de commentaren, illegale informatie (bv. inbreuken op het auteursrecht of andere wettelijke bepalingen) en commerciële informatie zijn niet toegestaan. VFP en de redactie van Radar eigenen zich daarom het recht toe om dergelijke reacties te verwijderen wanneer zij dit nodig achten.

Verder gaan wij uit van de goede intenties van de Radar-lezer. Commentaren worden niet voor publicatie goedgekeurd. Radar wijst alle verantwoordelijkheid af voor wat in de commentaren verschijnt en hoeft qua visie, waarden en mening niet noodzakelijk akkoord te gaan met wat in deze commentaren verschijnt.