1
stdClass Object ( [error] => stdClass Object ( [message] => (#10) This endpoint requires the 'pages_read_user_content' permission or the 'Page Public Content Access' feature. Refer to https://developers.facebook.com/docs/apps/review/login-permissions#manage-pages and https://developers.facebook.com/docs/apps/review/feature#reference-PAGES_ACCESS for details. [type] => OAuthException [code] => 10 [fbtrace_id] => AHwmi5UQc4c5p7WB2nzj6to ) )

VFP komt tussen in de procedure van BAT over tabaksreclame

Rookwaren 2 reacties 25 februari 2021

VFP heeft het Grondwettelijk Hof laten weten dat het wenst tussen te komen in de zaak van BAT Belgium tegen het tabaksreclameverbod in de krantenwinkels. Zolang het is toegestaan om rookwaren te verkopen, vindt VFP dat het ook mogelijk moet zijn om in deze winkels reclame te maken voor deze producten.

De juridische staart van het tabaksreclameverbod in de krantenwinkels is opnieuw een beetje langer geworden. Nadat British American Tobacco begin dit jaar naar het Grondwettelijk Hof stapte met de vraag het verbod te vernietigen, heeft nu ook VFP datzelfde Hof gevraagd om in deze zaak te mogen tussenkomen.

Zelfde doel, andere motieven

Uit de vraag tot tussenkomst van VFP blijkt dat de federatie net als BAT Belgium het reclameverbod in de krantenwinkels wil laten vernietigen. Het doel is hetzelfde, maar uit de tekst blijkt dat de argumenten van VFP anders zijn. VFP komt dus tussen om in deze zaak elementen toe te voegen die specifiek zijn voor de dagbladhandelaars. Dat betekent bijvoorbeeld dat VFP het in tegenstelling tot BAT niet heeft over het merkenrecht van de fabrikant of over de vrijheid van meningsuiting. VFP richt zich specifiek op de krantenwinkels en vindt dat de wetgever met dit verbod de situatie van de dagbladhandelaars op onrechtmatige wijze heeft aangetast.

Commerciële levensvatbaarheid

VFP verwijst daarvoor naar eerdere rechtspraak van het Grondwettelijk Hof. In die rechtspraak vond het Hof de uitzondering op het tabaksreclameverbod voor krantenwinkels verantwoord, omdat de commerciële levensvatbaarheid van persverkopers in grote mate afhangt van de mogelijkheid om reclame voor rookwaren te kunnen tonen. “De wetgever moet een duidelijke keuze maken”, zegt Tony Vervloet, secretaris-generaal van VFP. “Ofwel verbied je de verkoop van rookwaren en voorzie je in een uitdoofscenario met de nodige steunmaatregelen voor de persverkopers, zoals de Stichting Tegen Kanker voorstelde. Ofwel laat je het toe, zoals nu het geval is, en dan moet dat volgens ons op een faire manier. Een faire manier betekent dat het voor de dagbladhandelaar rendabel blijft om deze producten te verkopen. Reclame maken is volgens VFP cruciaal om die winstgevendheid met rookwaren te behouden.”

Tegenstrijdige wetgeving

Verder wijst VFP op de tegenstrijdigheid die nu is ontstaan in de regelgeving van de tabakshandel en -reclame. “De wetgever wilde een duidelijke link leggen tussen de invoering van de neutrale verpakkingen en de opheffing van de uitzondering voor tabaksreclame in krantenwinkels”, legt Tony Vervloet uit. “De regelgevingen zijn echter niet goed op elkaar afgestemd. Daardoor heb je nu een situatie waarbij bijvoorbeeld een producent van cigarillo’s dat merk nog steeds mag afbeelden op zijn verpakkingen, terwijl een display met datzelfde merk in een dagbladhandel verboden is.”

Vaping

Toen BAT Belgium naar het Grondwettelijk Hof stapte, viel meteen op dat de fabrikant geen vrede heeft met de gelijkschakeling van reclame voor vaping producten en rookwaren. Ook reclame voor vaping is immers verboden in de krantenwinkels. VFP haalt dit eveneens aan, weliswaar als een bijkomend argument. De federatie laat weten dat een uitzondering voor ‘soortgelijke producten’ te verantwoorden is omdat krantenwinkels nog volop bezig zijn om zich in de markt te positioneren met deze nieuwere producten.

2 reacties
nieuwste oudste meest gestemd
Frank

Luxemburg, een land in Europa waar heel veel kan en mag betreft reclame en accijnzen … kan België hiervan eens het voorbeeld volgen.
Haal de rookwaren uit bakkers, beenhouwers, bloemenwinkels, en supermarkten, ect. en vertrouw dit toe aan vakmensen.
Het is heel gemakkelijk om weeral een opslag van accijnzen door te voeren, het is heel moeilijk om meer te investeren om minder over te houden.

Verhas Carl

Het is idd moeilijk om nog nieuwe producten verkocht te krijgen. De klanten zien het niet meer en vragen er daar dan ook niet naar! Dus voor ons is het niet meer interessant om en nieuw product in de schappen te zetten! Wat ook niet kan is het feit dat de prijs van de pakjes weeral omhoog gaat maar dat de fabrikant hier de marges voor de verkopers naar omlaag haalt onder het mom dat de roker de dupe niet mag zijn van de hogere taksen! Hallo, het is wel de roker die rookt en daarvoor de prijs moet betalen,… Lees verder »

Disclaimer Reacties

Als sectororganisatie vinden wij het belangrijk om te luisteren naar de meningen van onze lezers. Daarom is het mogelijk om op de artikels op onze website te reageren. VFP verzoekt haar lezers dit op een volwassen en beleefde manier te doen. Beledigingen, persoonlijke aanvallen, het spammen van de commentaren, illegale informatie (bv. inbreuken op het auteursrecht of andere wettelijke bepalingen) en commerciële informatie zijn niet toegestaan. VFP en de redactie van Radar eigenen zich daarom het recht toe om dergelijke reacties te verwijderen wanneer zij dit nodig achten.

Verder gaan wij uit van de goede intenties van de Radar-lezer. Commentaren worden niet voor publicatie goedgekeurd. Radar wijst alle verantwoordelijkheid af voor wat in de commentaren verschijnt en hoeft qua visie, waarden en mening niet noodzakelijk akkoord te gaan met wat in deze commentaren verschijnt.