De margeverlaging van boekenuitgever Van Ditmar heeft de tongen losgemaakt. Zijn boeken nog een rendabel product voor een krantenwinkel? We vroegen dagbladhandelaars hoe ze aankijken tegen de verkoop van boeken en strips in een markt met stevige concurrentie en druk op de marges.
Sinds 25 augustus werkt AMP met een nieuw ticketsysteem om aanvragen van persverkopers beter te verwerken. Via een nieuw ticketsysteem wil de distributeur efficiënter en meer gestructureerd alle vragen kunnen beantwoorden.
De Nederlandse boeken- en stripuitgever Van Ditmar heeft eerder dit jaar zijn korting voor de persverkopers aanzienlijk verlaagd. De beslissing kwam er zonder overleg en op het moment dat de uitgever de overstap maakte van Imapress naar AMP.
Enkele jaren geleden begon De Persgroep Publishing met het opzetten van een systeem van doorleveringen. Persverkopers verdelen daarbij de titels van het bedrijf aan honderden bijkomende verkooppunten. Wat vindt ‘reguliere’ distributeur AMP eigenlijk van deze constructie? Commercieel directeur Tom Vermeirsch legt uit.
In 2020 viert AMP zijn vierde verjaardag onder de vleugels van het overheidsbedrijf bpost. Sinds vorig jaar bouwen de twee de muur tussen de verdeling van losse verkoop en abonnementen af. In december organiseerde de uitgeversfederatie We Media een seminarie over die centralisering. Radar ging luisteren hoe bpost de toekomst ziet.
Eind november kondigde Imapress aan dat het stopt met het verdelen van tijdschriften naar Belgische dagbladhandels. Op die manier ontstaat voor de distributie van Nederlandstalige kranten en tijdschriften de facto een monopolie voor AMP.
Even buiten Bornem en vlakbij Mariekerke, in een mooie, landelijke omgeving, vinden we ‘Het Krantenhoekje’. Een dagbladwinkel die wordt uitgebaat door de Singh Brothers: “pers is belangrijk voor ons”.
Een dagbladhandel overnemen om er vervolgens een dagwinkel van te maken die vervolgens ook ’s nachts geopend blijft, met dank aan de uitzondering op de wet op de openingsuren? Los van de vraag of het strookt met de geest van de wet, is het ook in de praktijk niet zo vanzelfsprekend.
Het was een opvallende vaststelling in 2019: veel dagbladhandels willen een ‘dagwinkel’ worden. Vaak gaat het vervellen gepaard met een overname en wil de nieuwe uitbater ook graag op latere uren de winkel openhouden. Om te begrijpen vanwaar die evolutie komt, is het belangrijk om de wet op de openingsuren en haar gevolgen goed onder de loep te nemen.