Elke dag sta je in je winkel, voor dag en dauw. Je klopt lange uren, helpt klanten en hoopt dat de dag netjes volgens plan verloopt. Geen foute of laattijdige leveringen, geen werken in de straat, geen onverwachte controles. Maar wat als… iemand langskomt om incognito te controleren of jij alcohol, rookwaren of kansspelen aan […]
De Franstalige mediagroepen Rossel (uitgever van onder andere Le Soir en Sudpresse) en IPM (La Libre, La DH, L’Avenir) praten over een verregaande samenwerking die kan uitmonden in een fusie. Volgens bronnen ligt zelfs een overname van IPM door Rossel op tafel, waarbij Rossel een belang van 30% zou verwerven. Bij Rossel wordt dat cijfer […]
Uit een nieuwe studie van KPMG, uitgevoerd in opdracht van tabaksfabrikant Philip Morris, blijkt dat maar liefst 27,6% van de sigarettenconsumptie in ons land illegaal, namaak of afkomstig uit het buitenland is. De Belgische staatskas loopt daardoor jaarlijks zo’n 544 miljoen euro aan accijnzen en heffingen mis.
Sinds 1 mei is de vernieuwde Lotto-formule van de Nationale Loterij officieel van kracht. Dagbladhandelaars verkopen Lotto sindsdien aan een hogere prijs per roosterspel. Daartegenover staan verhoogde winstkansen, inclusief elke maand een budget voor een droomwoning. De Nationale Loterij geeft aan met deze ingreep het imago van Lotto te willen verjongen.
Krantenwinkels en andere verkooppunten die alcoholhoudende dranken of rookwaren aanbieden, hebben tot eind oktober de tijd om de nieuwe vergunning ‘Handelaar Alcohol en Tabak’ aan te vragen. Die vervangt de drie vergunningen die tot voor kort voor deze productcategorieën bestonden.
Sinds 1 januari 2025 zijn nieuwe Belgische NACE-BEL-codes van kracht. Alle actieve ondernemingen in de Kruispuntbank van Ondernemingen (KBO) die een NACE-BEL-code versie 2008 hebben, worden geconverteerd naar een NACE-BEL-code versie 2025. Dagbladhandels krijgen in die nieuwe nomenclatuur hun eigen code.
Zelfstandige dagbladhandelaars kunnen voor de kalenderjaren 2024, 2025 en 2026 hun transportkosten voor kranten en magazines voor 180% fiscaal aftrekken. Dat werd vorig jaar beslist en is intussen bevestigd. Maak er dus zeker gebruik van.
De Nationale Loterij heeft een goed jaar achter de rug. Welke rol de fysieke verkooppunten daar nog in spelen, is echter niet in één conclusie te vatten. Ze vallen wel terug in aantal, maar blijken tegelijk voldoende gewapend tegen de opmars van de digitale alternatieven. Tegenover het afgenomen aandeel van de persverkoopsector staat dan weer […]
Vandaag maakt de Kansspelwet nog een onderscheid tussen de producten van de Nationale Loterij en de kansspelen van private aanbieders, met ook verschillende regels op vlak van marketingcommunicatie. Maar nu ligt er een nieuw wetsvoorstel op tafel, gericht op uniformiteit.