1
stdClass Object ( [error] => stdClass Object ( [message] => (#10) This endpoint requires the 'pages_read_user_content' permission or the 'Page Public Content Access' feature. Refer to https://developers.facebook.com/docs/apps/review/login-permissions#manage-pages and https://developers.facebook.com/docs/apps/review/feature#reference-PAGES_ACCESS for details. [type] => OAuthException [code] => 10 [fbtrace_id] => AACD4G0E5GC0Ymlp_0mm3W_ ) )

Niet-essentiële producten blijven voor verwarring zorgen

Corona 26 november 2020

Begin november werd een nieuwe lockdown afgekondigd. Voor krantenwinkels een nieuwe klap: de verkoop van niet-essentiële producten werd verboden. In een enquête polste Radar bij krantenwinkels naar de manier waarop de dagbladhandelaars dit aanpakten.

Het verbod op de verkoop van niet-essentiële producten zorgde ervoor dat krantenwinkels opnieuw aanpassingen in hun winkels moesten doen. Producten afschermen, linten hangen en afsluitingen plaatsen. Niet eenvoudig aangezien het aanvankelijk zeer onduidelijk was wat niet-essentiële producten nu precies waren. Radar zorgde al voor een overzicht, maar wou tevens nagaan wat de impact van deze maatregel was op de krantenwinkel. Welke aanpassingen deed de dagbladhandelaar?

Vooral weddenschappen en speelgoed

Van de 50 winkeliers die deelnamen aan onze enquête gaf maar liefst 88% aan dat zij door deze maatregel producten moesten afschermen in hun winkel. Uit de enquête bleek dat dagbladhandelaars hoofdzakelijk weddenschappen (28%) moesten stopzetten en speelgoed moesten afschermen (20%) in hun winkel. Ook telecomaccessoires (7%) en decoratieartikelen (10%) werden vaak verborgen voor het passerende cliënteel.

Verwarring blijft

Het verbod op de verkoop van niet-essentiële producten blijkt norm lastig voor verschillende dagbladhandelaars en er blijft enige verwarring bestaan onder de winkeliers. Zeker wat betreft speelgoed en decoratieartikelen. Zo klinkt uit de reacties de vraag waarom AMP toch speelgoed blijft aanleveren als het niet meer verkocht mag worden. Voor decoratieartikelen klinkt een andere vraag: “In de krantenwinkel mogen decoratieartikelen niet te koop staan, maar in een bloemenwinkel wel. Hoe kan dat?” Inderdaad, dat klopt. Maar ook in de bloemenwinkel, net zoals in de krantenwinkel, mogen deze enkel verkocht worden op bestelling en dus niet fysiek in de winkel.

Hoe schermt u af?

Gevraagd naar de manier waarop dagbladhandelaars hun niet-essentiële producten afschermen, kregen we verschillende mogelijke opties. 22% van de dagbladhandelaars kozen ervoor om de bewuste producten uit de rekken te halen, terwijl 31% de niet-essentiële producten afschermde door er een scherm of lint voor te plaatsen. Bij 24% van de dagbladhandelaars bevinden niet-essentiële producten zich in een ander deel van de winkel, waardoor ze ‘eenvoudigweg’ dat deel van de winkel konden afsluiten. 22% koos ervoor om nog een andere methode te hanteren.

“Ik blijf verkopen”

Voor de dagbladhandelaar zijn niet-essentiële producten echter een mooie aanvulling van hun assortiment en van hun omzet. Verschillende handelaars willen de verkoop ervan dan ook behouden. En dat kan. Via levering of bestelling. Bijna 46% van de deelnemers geeft aan dat klanten nog steeds niet-essentiële producten kunnen bestellen en dus kunnen komen afhalen. Let wel op: voor het afhalen van deze producten dient u ondertussen een ophaalplek buiten uw winkel in te richten, om fysiek contact tot een minimum te beperken. U leest er meer over in dit artikel. Iets meer dan 4% geeft zelfs aan bepaalde producten aan huis te gaan leveren. Toch koos ook 50% van de respondenten de niet-essentiële producten voorlopig niet meer aan te bieden.