1
stdClass Object ( [error] => stdClass Object ( [message] => (#10) This endpoint requires the 'pages_read_user_content' permission or the 'Page Public Content Access' feature. Refer to https://developers.facebook.com/docs/apps/review/login-permissions#manage-pages and https://developers.facebook.com/docs/apps/review/feature#reference-PAGES_ACCESS for details. [type] => OAuthException [code] => 10 [fbtrace_id] => A60SADGxQDQ30c942KQQ8lG ) )

Open brief aan minister Dalle

Pers 3 reacties 29 januari 2021

Geachte Heer Dalle,

 

De Vlaamse Federatie voor Persverkopers (kortweg VFP vzw) is een erkende sectororganisatie van de krantenwinkels. Via deze weg willen wij onze ernstige bezorgdheid uiten over de prijsverhoging die uitgever Mediahuis voor zijn vier kranten vanaf 1 januari 2021 doorvoerde.

In deze brief willen wij twee belangrijke gevolgen van de beslissing van Mediahuis onder uw aandacht brengen. Ten eerste heeft de prijsverhoging met 0,20 euro per krant belangrijke financiële gevolgen voor de krantenwinkels. Een duurdere verkoopprijs is vaak goed nieuws voor de persverkoper, omdat bij een procentuele marge ook de opbrengst meestijgt. Van zo’n procentuele marge is bij de Mediahuis-titels echter sinds 2018 geen sprake meer. Destijds besliste Mediahuis eenzijdig om over te stappen naar een vaste marge per verkocht exemplaar. Bij de start op 1 mei 2018 correspondeerde die vaste marge met de historische marge van 25% op kranten. Bij elke daaropvolgende prijsstijging bleef de marge echter onveranderd, waardoor de winkelier niet langer meegeniet van de duurder verkochte kranten. Tijdens de week verdient een dagbladhandelaar 0,5 euro op de Mediahuis-kranten die hij voor 2,7 euro verkoopt. Omgerekend gaat het om een commissie van nog slechts 18,52%. Voor de verdere details verwijzen we naar dit nieuwsbericht.

De website Persradar.be vroeg de winkeliers om op basis van hun reële verkoopaantallen in te schatten hoeveel euro zij mislopen door de krimpende marge. De cijfers zijn ontstellend: 6 op de 10 winkeliers misloopt 1.500 euro of meer op jaarbasis, met uitschieters tot 3.000 euro. Anders gesteld kost de vastemargepolitiek van Mediahuis de gemiddelde krantenwinkel elk jaar een maandloon. Een enorme impact, wetende dat reeds voor de coronacrisis gemiddeld drie krantenwinkels per week de boeken neerlegden. Onder impuls van onder andere uw partijgenoten Griets Smaers en Leen Dierick stemde het federale parlement in 2017 (en eerder) resoluties (hier meer daarover in een interview met mevrouw Smaers) om onze sector te laten overleven. De margepolitiek van Mediahuis stuurt onze winkels met zeer dwingende hand echter de omgekeerde richting uit.

De enige resterende concurrent van Mediahuis in de krantenmarkt, DPG Media, hanteert gelukkig wel nog (en hopelijk nog lang) de procentuele marge van 25%. Dat verschil brengt ons bij het tweede belangrijke gevolg waarop we u willen wijzen. Het Mediaconcentratierapport 2020 van de Vlaamse Regulator voor de Media uit op verschillende plaatsen bezorgdheid over de verschraling van het nieuwsaanbod. Een tendens die zeker van toepassing is op de Nederlandstalige krantenmarkt met nog slechts twee uitgevers. Door het verschil in remuneratie voor de winkeliers zien wij als federatie een dubbele beweging ontstaan. Aan de ene kant twijfelt uitgever Mediahuis openlijk aan zijn aanwezigheid in de krantenwinkel. Mediahuis argumenteerde in 2018 dat de stap naar een vaste marge kaderde “in onze betrachting om onze papieren kranten te kunnen blijven aanbieden in losse verkoop”. Aan de andere kant vragen almaar meer winkelier zich luidop af of het sop nog de kool waard is. “Als ik de Mediahuis-titels verban uit mijn winkel, kopen de klanten wel een andere (meer rendabele) krant”, klinken de reacties. De margepolitiek van Mediahuis heeft met andere woorden een dubbele dynamiek in gang gezet, die ertoe leidt dat het krantenaanbod in de winkels verder zal verschralen.

Dat is een zeer jammere vaststelling na een crisisjaar waarin de verschillende regeringen de dagbladhandels als een ‘essentiële’ winkel gingen bestempelen, omdat de burger recht heeft op een brede informatie en het belangrijk is om deze winkels ook in tijden van crisis open te houden. Een beslissing die veel winkels overeind hield, maar die intussen inhoudelijk wordt uitgehold door de strategie van Mediahuis.

Graag hadden wij van u vernomen wat u kunt ondernemen tegen deze margepolitiek van Mediahuis, in het belang van de losse verkoop van krantentitels via de persverkooppunten die instaan voor het behoud van de pluraliteit van de geschreven pers.

 

Met gemeende hoogachting,

 

Tony Vervloet,

Secretaris-Generaal VFP

3 reacties
nieuwste oudste meest gestemd
marc van Puymbroeck

als ik mij nog goed kan herinneren hadden wij een contract waar 25% commissie in stond . Dit contract is nooit opgezegd geweest er zat enkel een boterbriefje in de bakken van AMP met de wijzigingen erop. Dit is volgens mij onwettelijk en is nooit ter sprake gekomen.

Van Loo Yves

Ik boycot de verkoop van alle kranten van mediahuis maw enkel en alleen mijn vaste klanten krijgen ze nog. Ze liggen achter de toonbank. De andere uitgevers verkoop ik nog . Dit zolang dat de sector hun 25 % commissie niet terug krijgt. Eerst was de slechte dienstensturing door mediahuis waar we verkoop miste en nu de commissie dat laatste is erover.

Ceuppens Ellen

Wij moeten dringend collectief actie ondernemen. Dit is schandalige pure broodroof !! Ze moesten zich doodschamen. Maar ja, ze zijn het ondertussen gewend dat wij alles gewoon ondergaan… Ze knijpen ons één voor één stilletjes dood. Nog 10 jaar en iedereen kan alleen nog naar een supermarkt gaan om te gaan winkelen. Tegen dan schiet er geen enkele krantenwinkel meer over.

Disclaimer Reacties

Als sectororganisatie vinden wij het belangrijk om te luisteren naar de meningen van onze lezers. Daarom is het mogelijk om op de artikels op onze website te reageren. VFP verzoekt haar lezers dit op een volwassen en beleefde manier te doen. Beledigingen, persoonlijke aanvallen, het spammen van de commentaren, illegale informatie (bv. inbreuken op het auteursrecht of andere wettelijke bepalingen) en commerciële informatie zijn niet toegestaan. VFP en de redactie van Radar eigenen zich daarom het recht toe om dergelijke reacties te verwijderen wanneer zij dit nodig achten.

Verder gaan wij uit van de goede intenties van de Radar-lezer. Commentaren worden niet voor publicatie goedgekeurd. Radar wijst alle verantwoordelijkheid af voor wat in de commentaren verschijnt en hoeft qua visie, waarden en mening niet noodzakelijk akkoord te gaan met wat in deze commentaren verschijnt.