1
stdClass Object ( [error] => stdClass Object ( [message] => (#10) This endpoint requires the 'pages_read_user_content' permission or the 'Page Public Content Access' feature. Refer to https://developers.facebook.com/docs/apps/review/login-permissions#manage-pages and https://developers.facebook.com/docs/apps/review/feature#reference-PAGES_ACCESS for details. [type] => OAuthException [code] => 10 [fbtrace_id] => AbdvdcHSbsmaqMwwCwu-lYJ ) )

Belgische persconcessie vele malen duurder dan de Franse

Financieel 3 reacties 18 juni 2021

België betaalt bpost bijzonder gul voor het bussen van kranten en magazines bij de abonnees. Dat blijkt uit een vergelijking die VFP liet maken tussen de persconcessie aan bpost en de Franse staatssteun voor persdistributie. La Poste krijgt in Frankrijk de helft minder dan bpost bij ons, terwijl het land 22 maal groter is.

Een vergelijking van de staatssteunregimes tussen België en Frankrijk is geen gek idee omdat onze zuiderburen eveneens de verdeling van pers bij abonnees aan huis als een dienst van algemeen economisch belang (DAEB) omschrijven. Op die basis geven beide landen steun aan een dienstverlener (bpost en La Poste) die instaat voor de abonnementenbedeling op het hele grondgebied. België en Frankrijk zijn bovendien de enige twee Europese lidstaten met een dergelijk systeem. In Italië ging het systeem vorig jaar op de schop.

Een miljard vs. een half miljard euro voor vijf jaar

Uit de vergelijking die VFP liet uitvoeren, blijkt dat de twee steunregimes heel wat gelijkenissen hebben, maar vooral de verschillen zijn markant en hoofdzakelijk financieel getint. Via de Belgische persconcessie kreeg bpost een maximum van 937,5 miljoen euro toegekend voor de periode 2016-2020. In Frankrijk kreeg La Poste voor eenzelfde termijn van vijf jaar (2018-2022) een steun van 518,8 miljoen euro.

40 keer duurder dan Frankrijk

Sowieso al een opvallend verschil, maar dat wordt groter als we de oppervlakte van beide landen in acht nemen. Frankrijk is bijna 22 keer groter dan België en dat maakt het interessant om het steunbedrag om te rekenen per vierkante kilometer. In België gaat het om een steun van iets meer dan 6.000 euro per vierkante kilometer per jaar (+/- 6.141,9 euro), in Frankrijk om nauwelijks 150 euro per vierkante kilometer per jaar (+/- 153,6 euro). Dat maakt de Belgische persconcessie 40 keer duurder. Ook de vergelijking per inwoner blijft een prijzig verschil tonen. In België gaat het om 16,3 euro per inwoner per jaar, in Frankrijk is dat slechts 1,55 euro.

Inhoudelijke gelijkenissen

Zoals gezegd bevatten de twee DAEB’s ook enkele inhoudelijke raakvlakken. Zo hebben de DAEB’s grotendeels hetzelfde opzet: het voorzien van een systeem van ‘last resort’ (een oplossing voor die gevallen waarin persuitgevers op geen andere operator kunnen of willen beroep doen) om zo de pluraliteit van de media te verzekeren. Voorts valt ook op dat zowel de Belgische als de Franse regeling een zeer ruim toepassingsgebied hebben. De steunregimes geven een zeer brede invulling aan het algemeen belang, waardoor ook persuitgaven die artikels van louter recreatieve aard bevatten onder de concessie vallen. De staatssteun dekt dus niet enkel de uitgevers van harde actualiteit, maar net zo goed – we geven maar een voorbeeld – de ledenmagazines van vakbonden en mutualiteiten. In dat kader noteren we overigens wel een belangrijk verschil: in Frankrijk bepaalt een onafhankelijk orgaan welke perstitels in aanmerking komen voor de DAEB. In ons land doet bpost dat zelf, wat vreemd is aangezien het er baat bij heeft zoveel mogelijk pers te kunnen verdelen.

Beperkte marktconsultatie

Tot slot stippen we nog een laatste verschilpunt aan. Bij een DAEB hoort een publieke raadpleging. Die moet de lidstaten ertoe brengen om de behoefte (aan de verdeling van pers in dit geval) goed te onderzoeken. Frankrijk consulteert het ‘ruime publiek’ (in 2017 liet van 444 abonnees 79% weten voorstander te zijn van de staatssteun). België deed zo’n bevraging het laatst in 2013 en toen was slechts 59% voorstander. Nadien werden enkel nog de betrokken marktactoren geconsulteerd en niet langer het brede publiek.

Wie alle details van de twee steunregimes wil leren kennen, kan de documenten van de Europese Commissie over de kaderregelingen erop nalezen: de Franse DAEB en de Belgische DAEB.
De vergelijking die VFP liet uitvoeren, kan u in tabelvorm raadplegen in dit document.
3 reacties
nieuwste oudste meest gestemd
Frank

B-Post het is ooit anders geweest.
Vroeger had de Post in ons dorp 30 fietsen en één auto, nu lijken alle postbodes met auto’s te rijden….
Het postkantoor is meer gesloten.
Sinds AMP van B-post is zijn er geregeld vertragingen en fouten bij de leveringen.
De perszaal is zeer slecht bereikbaar, en deze medewerkers kennen hun job niet.
Klanten komen op de winkel klagen voor hun abonnement dat weeral niet geleverd is.

Hoerrrraaaaa voor de krantenwinkels, wij zijn en blijven de sterkhouders van de geschreven pers !

Tommelein Eric

hoeveel kranten worden er verdeeld in Franrijk en hoeveel in Belgie ? wordt de vergoeding per abn. bepaald of is er gewoon een forfaitere som voor 5 jaar ,dan betaal ik ook voor een abn.die ik niet heb .
Hoeveel betalen de uitgevers per titel aan de Post?

Marc Verstraeten

hopelijk gaan jullie dit aan de bevoegde groene minister laten weten , in Belgie rijd Bpost minstens 3 keer per dag door alle straten , niet echt milieuvriendelijk , terwijl ze het evengoed in 2 keer zouden kunnen doen 1 keer pers samen met brieven , en 2 de keer pakjes en aangetekende brieven in Belgie veranderd er nooit iets ten goede (voor de persverkopers ), op mijne krantenronde kom ik 6 verschillende postbodes tegen met de auto , wat een verspilling , op mijne ronde alleen 150.000 euro per jaar aan subsidies en wij moeten nog wel belasting betalen… Lees verder »

Disclaimer Reacties

Als sectororganisatie vinden wij het belangrijk om te luisteren naar de meningen van onze lezers. Daarom is het mogelijk om op de artikels op onze website te reageren. VFP verzoekt haar lezers dit op een volwassen en beleefde manier te doen. Beledigingen, persoonlijke aanvallen, het spammen van de commentaren, illegale informatie (bv. inbreuken op het auteursrecht of andere wettelijke bepalingen) en commerciële informatie zijn niet toegestaan. VFP en de redactie van Radar eigenen zich daarom het recht toe om dergelijke reacties te verwijderen wanneer zij dit nodig achten.

Verder gaan wij uit van de goede intenties van de Radar-lezer. Commentaren worden niet voor publicatie goedgekeurd. Radar wijst alle verantwoordelijkheid af voor wat in de commentaren verschijnt en hoeft qua visie, waarden en mening niet noodzakelijk akkoord te gaan met wat in deze commentaren verschijnt.