1

Persdistributie

Magazine

16% minder losse kranten verkocht in 2020/ 10 april 2021

In 2020 gingen dagelijks gemiddeld 16% minder kranten over de toonbank. Dat blijkt uit de cijfers die het Centrum voor Informatie over de Media (CIM) eind maart bekendmaakte. Opvallend: de uitgevers verkochten ook minder papieren abonnementen dan in 2019. Verschoven die lezers massaal naar de digitale kranten?

Magazine

AMP: “We willen minder frustraties bij de dagbladhandelaars”/ 10 april 2021

Een globale pakbon, een snellere creditering van de onverkochten, meer grip krijgen op de dienstensturing, … AMP ontrolt initiatief na initiatief om het leven van de dagbladhandelaar eenvoudiger te maken. Opvallend voor een distributeur die lange tijd en soms nog bakken kritiek oogstte bij de persverkopers. We gingen op zoek naar een verklaring voor de dadendrang in een uitgebreid interview met Tom Vanhoutteghem, Sales and Marketing Manager Retail, en Tom Vermeirsch, Chief Commercial Officer.

Pers

Dagbladhandelaars blijven ontevreden over marges Mediahuis ondanks verhoging/ 2 maart 2021

Ook met de verhoging van de marge op haar weekkranten van 0,50 naar 0,55 euro slaagt Mediahuis er niet in om opnieuw op een goed blaadje te komen bij de dagbladhandelaars. Dat blijkt uit de bevraging die Radar na de margeverhoging deed. De resultaten tonen een sterke afkeuring.

Financieel

Mediahuis boekt 58,6 miljoen euro winst in 2020/ 2 maart 2021

Uit de jaarcijfers die Mediahuis vorige week bekendmaakte, blijkt dat de mediagroep in 2020 bijna een miljard euro omzet en 58,6 miljoen euro winst boekte. Als verklaring wijst Mediahuis onder andere op de groei van het aantal digitale abonnees.

Magazine

Persverkoop in 2020: magazines winnen het pleit, kranten zien af/ 26 februari 2021

De losse persverkoop heeft zich in 2020 prima gehandhaafd. Uit cijfers van AMP blijkt dat de totale verkoop van kranten, magazines en boeken afklokt op een status quo. Daarbinnen valt op dat kranten het vorig jaar bijzonder moeilijk hadden, terwijl bepaalde magazinesegmenten uitstekend verkochten.

Magazine

Pleegde Mediahuis misbruik van economische afhanklijkheid/ 26 februari 2021

Had de nieuwe B2B-wetgeving enkele jaren eerder het licht gezien, dan had Mediahuis het veel moeilijker gehad om nog over te stappen op een vaste marge. Dat toont een analyse van de nieuwe B2B-wetgeving die kleine bedrijven beschermt tegen economisch misbruik door sterkere handelspartners. Helaas werkt de nieuwe wet niet met terugkerende kracht, maar een blik op de wet toont wel aan dat persverkopers vandaag toch iets sterker in de schoenen staan.

Magazine

Karl van den Broeck (Apache): “Vechten tegen een persconcessie is vechten tegen een krachtige combine”/ 26 februari 2021

Op 16 december lag het allereerste nummer van Apache Magazine in de krantenwinkel. Apache wil viermaal per jaar 2.000 exemplaren los verkopen aan 12,5 euro. Hoofdredacteur Karl van den Broeck legt uit waarom Apache de stap zette van nieuwssite naar papieren magazine, maar gaat ook dieper in op de strijd van zijn vakvereniging Media.21 tegen de persconcessie aan bpost.

Magazine

Minister van Economie Dermagne: “Ik steun de verlenging van de persconcessie”/ 26 februari 2021

Begin februari publiceerde Persradar.be een open brief van VFP aan minister van Economie Pierre-Yves Dermagne (MR). De brief kwam er naar aanleiding van de nieuwe concessie voor het verdelen van persabonnementen. De federale regering moet zich namelijk dringend buigen over de vraag of bpost daarvoor nog staatssteun dient te ontvangen. VFP maakte in de brief duidelijk dat ook de losse verkoop recht heeft op een deel van de middelen die de Belgische Staat ter beschikking stelt. Intussen bezorgde de minister van Economie ons zijn antwoord, dat we hieronder onverkort weergeven.

Financieel

Mediahuis brengt marge weekkranten weer naar 20%/ 23 februari 2021

Mediahuis heeft na onderhandelingen met Perstablo de vaste marge voor kranten op weekdagen verhoogd met 5 eurocent. De nieuwe vaste marge op De Standaard, Het Nieuwsblad, Gazet van Antwerpen en Het Belang van Limburg bedraagt 0,55 euro. Dat stemt overeen met een korting van 20,37%, wat de prijsverhoging van 1 januari compenseert. Voor de weekendkranten blijft de marge ongewijzigd.

1 2 3 4 5 6 8