De Belgische Mededingingsautoriteit (BMA) heeft de vraag van VFP aanvaard om te mogen tussenkomen in het onderzoek naar mogelijke prijsafspraken tussen Philip Morris, BAT, JTI en Imperial Brands. Op die manier wil VFP laten nagaan of de fabrikanten de winstmarge van de krantenwinkels wisten te verlagen via onderlinge prijsafspraken.
VFP heeft de Belgische Mededingingsautoriteit (BMA) om een tussenkomst gevraagd in het onderzoek over mogelijke prijsafspraken tussen Philip Morris, BAT, JTI en Imperial Brands. Met de tussenkomst wil VFP de BMA vragen om na te gaan of het viertal via onderlinge afspraken de winstmarge van de krantenwinkels heeft afgeroomd.
De Belgische Mededingingsautoriteit gaat Philip Morris, BAT, JTI en Imperial Brands vervolgen voor het maken van onderlinge afspraken over de prijs van sigaretten. Om te laten onderzoeken of het viertal op die manier de winstmarge van de krantenwinkels heeft afgeroomd, overweegt VFP om in de procedure tussen te komen. Via de enquête in dit artikel polst VFP naar uw mening.
De rechtszaak tegen het verbod op tabaksreclame in de krantenwinkels nadert haar ontknoping. De Ministerraad bezorgde VFP en BAT Belgium een wederwoord, maar reageert daarin niet op al de door VFP aangehaalde punten. Het is nu aan het Grondwettelijk Hof om de procedure af te ronden.
De gemiddelde leeftijd waarop mensen regelmatig beginnen te roken, ligt in ons land op 16 jaar. Dat schrijft het medisch vakblad The Lancet. Voor zowel jongens als meisjes staat België met die leeftijd in de top tien van landen waar roken vroeg van start gaat. Het internationale gemiddelde is 19 jaar.
Nederland wil tegen 2030 enkel nog sigaretten in speciaalzaken, maar Nieuw-Zeeland gaat nog een stap verder en wil het land tegen 2025 rookvrij maken. De eerste stap is een ‘generatieverbod’ op roken. Dat die maatregel in Oceanië opduikt, is geen toeval en kan een belangrijk precedent worden.
In de zaak van BAT Belgium tegen het tabaksreclameverbod kreeg VFP als tussenkomende partij de kans om te reageren op de standpunten van de Ministerraad. Volgens VFP toont die laatste niet aan waarom het verbieden van tabaksreclame in krantenwinkels opweegt tegen het inkomensverlies dat de uitbaters lijden.