Op 13 april 2022 deed de Belgische Mededingingsautoriteit (BMA) een uitspraak in het onderzoek naar de prijsafstemming tussen Philip Morris, BAT, JTI en ITB. Intussen is de volledige tekst van de beslissing beschikbaar en kunnen we eindelijk de vraag beantwoorden: stemden de fabrikanten onderling af over de sigarettenprijs en duwden ze zo de marge van de krantenwinkels naar beneden?
Hebben de sigarettenfabrikanten moedwillig en in onderling overleg de accijnsverhogingen afgewenteld op groot- en kleinhandel? E-mails uit het onderzoek dat de Belgische Mededingingsautoriteit momenteel afrondt, lijken dat alvast te suggereren. Dat blijkt uit de pleitnota van VFP die Radar kon inkijken.
Het verbod op het afficheren van merkreclame voor tabaksproducten in en aan de voorgevel van tabaks- en krantenwinkels is niet ongrondwettig. Dat blijkt uit het vonnis dat het Grondwettelijk Hof heeft geveld na een annulatieverzoek van BAT Belgium.
Voor Filip Hebb van Bredakrant was het even schrikken toen hij midden november beticht werd van het aanzetten tot het gebruik van verdovende middelen. Niet omdat hij die middelen verkocht, maar wel door accessoires zoals grinders of aanstekers met cannabisafbeeldingen.
Het is dagbladhandels perfect toegestaan om CBD te verkopen in hun winkel, maar hoe loopt dat in de praktijk? Verkoopt het goed, welk publiek trek je ermee aan en wordt de verkoop gecontroleerd? Enkele ervaren verkopers delen hun ervaring.
De verkoop van cannabis in de krantenwinkels heeft intussen sinds een goede twee jaar een meer helder wettelijk kader gekregen. Toch doet het aanbod nog vaak de wenkbrauwen fronsen. Wat mag en wat mag niet? En verdien je er als winkelier ook iets mee? Een factcheck in vijf vragen.
Op de vorige pagina vernam u meer over het systeem waarbij elke accijnsverhoging op rookwaren de marge van de krantenwinkels doet dalen. Dankzij VFP zal de Belgische Mededingingsautoriteit dit mechanisme nu grondig onderzoeken. Door lid te worden kan ook u VFP actief steunen in de strijd voor faire marges op rookwaren.
De Belgische Mededingingsautoriteit (BMA) heeft de vraag van VFP aanvaard om te mogen tussenkomen in het onderzoek naar mogelijke prijsafspraken tussen Philip Morris, BAT, JTI en Imperial Brands. Op die manier wil VFP laten nagaan of de fabrikanten de winstmarge van de krantenwinkels wisten te verlagen via onderlinge prijsafspraken.
VFP heeft de Belgische Mededingingsautoriteit (BMA) om een tussenkomst gevraagd in het onderzoek over mogelijke prijsafspraken tussen Philip Morris, BAT, JTI en Imperial Brands. Met de tussenkomst wil VFP de BMA vragen om na te gaan of het viertal via onderlinge afspraken de winstmarge van de krantenwinkels heeft afgeroomd.