Geert Schotte, CEO van Standaard Boekhandel, geeft er de brui aan. Dat kondigde de keten en de ex-CEO aan na onderling overleg. Vanwaar komt het gedonder bij de keten van boekenwinkels en wat betekent dat voor de dagbladhandels?
De overheid denkt na over het idee om het aantal wedterminals in krantenwinkels tot twee stuks te beperken. Dat blijkt uit een pre-wetsvoorstel dat de ministerraad weldra bespreekt. Ook zou het aanbieden van wedterminals (zelfbedieningsterminals) beperkt worden tot krantenwinkels met minstens 120 perstitels.
Scooore, de sportweddenschappen van de Nationale Loterij, zit vanaf deze zomer in een nieuw jasje. Scooore 1.0 wordt Scooore 2.0 en dat gaat gepaard met aanpassingen aan het aanbod, de terminal en het commissiesysteem.
DPG Media, het bedrijf ontstaan uit de fusie van De Persgroep en Medialaan, heeft voor 2020 een balans vol records neergelegd. Uit een omzet van meer dan 1,7 miljard euro haalt de groep van Christian Van Thillo een nettowinst van 178 miljoen euro.
Tabaksgroothandel Tabagro-West heeft sinds begin deze maand een nieuwe directie. Steven Spaens neemt het roer over van Ben Cauwelier, die zich na vijftien jaar bij Tabagro-West toelegt op zijn activiteiten in de betaalsector.
Het Overlegcomité heeft beslist dat winkelen in niet-essentiële winkels vanaf 27 maart enkel nog op afspraak kan. De dagbladhandels blijven een essentiële winkel, waardoor de impact van de nieuwe verstrenging in de strijd tegen Covid-19 er beperkt blijft.
De leverancier van betaalterminals Keyware bevestigt dat het voor de transacties op zijn toestellen niet langer samenwerkt met Worldline. Daardoor krijgen winkeliers met een betaalterminal van Keyware hun transacties niet langer via Worldline teruggestort, maar via PayNovate.
Ook met de verhoging van de marge op haar weekkranten van 0,50 naar 0,55 euro slaagt Mediahuis er niet in om opnieuw op een goed blaadje te komen bij de dagbladhandelaars. Dat blijkt uit de bevraging die Radar na de margeverhoging deed. De resultaten tonen een sterke afkeuring.
Uit de jaarcijfers die Mediahuis vorige week bekendmaakte, blijkt dat de mediagroep in 2020 bijna een miljard euro omzet en 58,6 miljoen euro winst boekte. Als verklaring wijst Mediahuis onder andere op de groei van het aantal digitale abonnees.