Ook met de verhoging van de marge op haar weekkranten van 0,50 naar 0,55 euro slaagt Mediahuis er niet in om opnieuw op een goed blaadje te komen bij de dagbladhandelaars. Dat blijkt uit de bevraging die Radar na de margeverhoging deed. De resultaten tonen een sterke afkeuring.
Uit de jaarcijfers die Mediahuis vorige week bekendmaakte, blijkt dat de mediagroep in 2020 bijna een miljard euro omzet en 58,6 miljoen euro winst boekte. Als verklaring wijst Mediahuis onder andere op de groei van het aantal digitale abonnees.
Mediahuis heeft na onderhandelingen met Perstablo de vaste marge voor kranten op weekdagen verhoogd met 5 eurocent. De nieuwe vaste marge op De Standaard, Het Nieuwsblad, Gazet van Antwerpen en Het Belang van Limburg bedraagt 0,55 euro. Dat stemt overeen met een korting van 20,37%, wat de prijsverhoging van 1 januari compenseert. Voor de weekendkranten blijft de marge ongewijzigd.
Nog tot eind 2022 ontvangt bpost staatssteun voor het bussen van de persabonnementen. Januari 2023 lijkt nog veraf, maar nu al is duidelijk dat de federale regering in tijdsnood zit bij het invoeren van een nieuwe persconcessie. VFP liet in dat kader weten dat ook de losse verkoop recht heeft op een deel van de middelen die de Belgische Staat ter beschikking stelt.
De Vlaamse Federatie voor Persverkopers (kortweg VFP vzw) is een erkende sectororganisatie van de krantenwinkels. Via deze weg is onze federatie zo vrij u ons standpunt toe te lichten in het kader van het vastleggen van de criteria voor het nieuwe distributiecontract voor persabonnementen.
De federale ministerraad heeft de beheersovereenkomst tussen bpost en de Belgische Staat met een jaar verlengd. In 2021 krijgt bpost van de overheid 110,4 miljoen euro en dat is 9 miljoen euro meer dan de voorbije jaren.
Via deze brief wil VFP haar ernstige bezorgdheid uiten aan minister Dalle over de prijsverhoging die Mediahuis voor zijn kranten begin 2021 doorvoerde.
Door de prijsopslag van de Mediahuis-kranten (+ 0,20 euro) misloopt 6 op de 10 winkels een winst van 1.500 euro of meer. Dat blijkt uit een bevraging van Radar. Daarin polsten we via een rekenmodule naar het bedrag dat winkeliers dit jaar bijkomend hadden verdiend indien Mediahuis nog steeds de procentuele marge van 25% had gehanteerd.
Onze enquête naar de impact van de margepolitiek van Mediahuis bevat enkele hoog- en laagvliegers. We klopten aan bij een krantenwinkel die dit jaar veel winst mist door de vaste marge en een collega bij wie het inkomstenverlies laag blijft.