De Duitser Christian-Mathias Wellbrock is hoogleraar media- en technologiemanagement aan de Universiteit van Keulen. Eind september verscheen van hem het boek “Money for Nothing and Content for Free? Behalve affiniteit met Dire Straits verraadt die titel vooral een sterke interesse in het business model van onze mediagroepen. Wellbrock brengt naast een boeiende visie op journalistiek en democratie ook interessante lessen aan voor persverkopers.
De Hoge Raad voor de Zelfstandigen en de KMO heeft zich op 20 oktober gebogen over de synthesenota van het regeerakkoord De Croo. Het maakte een oplijsting van de belangrijkste maatregelen voor KMO’s. Radar bekeek welke plannen impact hebben op de dagbladhandels.
Puzzeluitgever Keesing Media krijgt binnenkort een nieuwe eigenaar. Niet omdat het bedrijf achter onder andere Denksport in moeilijk weer zit, maar omdat de huidige hoofdaandeelhouder zijn investering na enkele mooie jaren wil verzilveren.
De Nationale Loterij blies tien e-lotto kaarsjes uit, maar zijn de dagbladhandelaars even gelukkig met het digitale doorbraak van de afgelopen jaren? Onze redactie polste ernaar in een enquête. Ontevredenheid over het aandeel van e-lotto en de diversiteit aan verkooppunten primeert.
Terwijl de nieuwbakken federale regering De Croo nieuwe accijnsverhogingen op rookwaren aankondigt, pleit de Stichting tegen Kanker voor een inkrimping van het aantal verkooppunten. De Stichting ziet rookwaren graag verdwijnen uit krantenwinkels, nachtwinkels en supermarkten.
Op 29 september was het precies tien jaar geleden dat de Nationale Loterij haar digitale speelplatform e-lotto onder de doopvont hield. Het platform telt intussen meer dan 1,1 miljoen spelersrekeningen en is goed voor een vijfde van de omzet van de Nationale Loterij.
Philip Morris Nederland, British American Tobacco, JTI Nederland en Van Nelle Tabak krijgen in Nederland een boete van meer dan 82 miljoen euro. Volgens de Nederlandse concurrentiewaakhond ACM hield het kwartet de prijzen door onderlinge afspraken jarenlang kunstmatig hoog.
Boeken en strips hoorden haast intuïtief bij het aanbod van een krantenwinkel. De verkoop ervan staat echter onder druk door de toenemende concurrentie online en offline. Het benieuwt ons hoe persverkopers tegen de verkoop van boeken en strips aankijken en daarom polsen we in een korte enquête graag naar uw mening hierover. Via deze link […]
De margeverlaging van boekenuitgever Van Ditmar heeft de tongen losgemaakt. Zijn boeken nog een rendabel product voor een krantenwinkel? We vroegen dagbladhandelaars hoe ze aankijken tegen de verkoop van boeken en strips in een markt met stevige concurrentie en druk op de marges.