Krantenwinkels die nog vol steunen op de drie traditionele pijlers worden meer en meer een zeldzaamheid. Toch hebben we er eentje gevonden: een krantenwinkel zonder pakjesdienst, zonder postpunt, broodjesafdeling of nieuwkuis. Die zaak ligt in de Antwerpse rand, meer bepaald in Wommelgem en heet De Wolf.
Vanaf dinsdag 29 maart 2022 rollen de kranten van DPG Media van de persen in Eindhoven. De mediagroep heeft een sociaal akkoord gesloten over de sluiting van het Eco Print Center in Lokeren. Volgens AMP zou de impact van de verhuis voor de krantenwinkels beperkt moeten blijven.
Hebben de sigarettenfabrikanten moedwillig en in onderling overleg de accijnsverhogingen afgewenteld op groot- en kleinhandel? E-mails uit het onderzoek dat de Belgische Mededingingsautoriteit momenteel afrondt, lijken dat alvast te suggereren. Dat blijkt uit de pleitnota van VFP die Radar kon inkijken.
E-commerce, en bijgevolg de verdeling van pakjes, zet zich steeds verder vast als nieuwe pijler voor dagbladhandels. Het is een manier om hun activiteiten verder te diversifiëren, maar hoe goed verdien je met pakjes? Onlangs liet Homerr, een Nederlandse uitdager op de pakjesmarkt, weten dat het de commissie bijstuurt. Radar ging op zoek naar wat Nederlandse openheid in de anders zo gesloten discussie over de vergoedingen op pakjes.
Als weddenschappenoperator is Stanleybet niet te spreken over het KB rond de definitie van winkels die weddenschappen mogen verkopen. Voor de eigen business, maar ook omwille van de gevolgen voor krantenwinkels. De opinie van Joris Petillion, Managing Director van Stanleybet in België en Business Development Manager Northern Europe voor de Stanleybet Groep.
Via een Koninklijk Besluit heeft de federale regering nieuwe regels bepaald om het aantal schijndagbladhandels terug te dringen. Om een F2-licentie voor sportweddenschappen te krijgen (of te vernieuwen), zullen dagbladhandels een minimumaanbod en -omzet aan pers moeten aanbieden. Bovendien mogen de sportweddenschappen de drempel van 250.000 euro aan inzetten per jaar niet overschrijden.
Op 17 januari 2022 kondigde DPG Media aan te starten met een ‘Netflix voor tijdschriften’. Via Tijdschrift.be kunnen lezers maandelijks toegang krijgen tot de brede selectie van magazines die DPG Media in haar netwerk heeft. Allemaal online weliswaar. Zal dit systeem de klant weghouden uit de krantenwinkel? En hoe denken dagbladhandelaars erover?
Voor de verkoop van de 170 krantenwinkels van Press Shop en Relay liet bpost de kandidatuur van de Nationale Loterij links liggen, ten voordele van het gokbedrijf Golden Palace. Intussen bekijkt minister van Overheidsbedrijven De Sutter of ze de verkoop nog een halt kan toeroepen.
In 2021 boekte de Nationale Loterij voor het eerst een omzet boven 1,5 miljard euro. De omzet gerealiseerd door de krantenwinkels blijft stabiel, maar het belang van digitaal en van andere verkooppunten neemt gestaag toe.